Ne všechno funguje ... Víme o tom a pracujeme na nápravě. Děkujeme za pochopení.

Obézní auta pro přežranou společnost zabírají veškeré místo pro život

Doprava je spojována s klimatickou změnou především s ohledem na provozní emise silničních vozidel.

Problémem přitom není pouze skutečnost, že v případě České republiky zaujímá druhý největší podíl na emisích skleníkových plynů napříč sektory, ale současně fakt, že tyto emise stále rostou.

Zatímco ve většině oblastí lze od roku 1990 zaznamenat pokles, emise z dopravy se za stejnou dobu zvýšily o více než polovinu.

Hlavní podíl na těchto emisích má provoz osobních automobilů.

Provozní emise však nejsou jediným způsobem, kterým automobily ovlivňují naši schopnost vypořádat se s klimatickou změnou a jejími následky.
Jiný důležitý faktor zůstává většinou opomíjen.

V Česku se od roku 2011 zvýšil počet registrovaných osobních automobilů o 40 procent. V absolutních číslech je to čistý rozdíl 1 874 858 vozidel. Pokud budeme vycházet z normy ČSN 73 6056, zjistíme, že nejmenší možná parkovací plocha pro osobní automobil zabírá 12,5 metrů čtverečních. Vynásobíme-li tento údaj počtem vozidel, která od začátku minulé dekády přibyla na našich silnicích, dostaneme plochu 2 344 hektarů. Pro lepší představu, do této plochy by se vešlo 555 Václavských náměstí, nebo 3 156 fotbalových hřišť…

Celý článek najdete v Ekolistu, 27. 7. 2023
Oldřich Sklenář: Automobily a změna klimatu – problémem jsou nejen emise, ale i plošný zábor

Náhledový obrázek: ilustrační

 

Související:

Celý článek na iRozhlas, 28. 7. 2023:
Auta se prodlužují o dva centimetry ročně. Před 12 lety se nafoukla i parkovací místa, dnes už nestačí

 

Související z roku 2022:
Data: Praha má dvakrát víc aut na obyvatele než Vídeň či Berlín. A jsou stará

 

Související z roku 2011:
AUTA SE POŘÁD ZVĚTŠUJÍ. POTŘEBUJEME TO JEŠTĚ?

 

Související v ON:

Aroganci automozků musí krotit soud. Chodníky jsou pro chodce

Auto*Mat: inspirace dopravních opatření ve prospěch obyvatel měst, aneb může být kovid i k něčemu dobrý? Brožura ke stažení

Veřejný prostor pro lidi, ne pro auta. Roste obliba carsharingu Autonapůl

ODS nenabízí žádnou vizi moderního města, pro ně je město autosvět

Doprava nejsou jen silnice a silnice nejsou jen auta. Řekl to někdo „obráncům normálního světa“?

Návrat do minulosti: ODS se chce zavděčit lidem, pro které je auto symbolem úspěchu

Kult automobilu patří minulosti. Potřebujeme mnohem hlubší změnu: nerůst

Související příspěvky

2 komentáře

  • Podle mých zkušeností je Praha docela tolerantní k motorkám, ale chtělo by to tuto toleranci zlegalizovat, aby se zvýšil počet jednostopých vozidel. Samozřejmě by pomohla i taková drobnost, jako legalizace jízdy motocyklu v bus-pruzích, parkování na modrých zónách a v jiných místech, kde auto zavazí (npř.ve výhledu), zatímco motocykl ničemu nevadí.
    Kdysi jsme bývali motocyklová velmoc, bohužel komunisti začali razit strategii „motocykl je automobil chudých“ a po r.1989, místo obnovy, se k nám začaly dovážet předražené motocykly ze západu, které naopak posunuly vlastnictví motocyklu do kategorie „životního stylu“ pro bohaté. V Asii, kde je často koncetrace lidí výrazně vyšší, k motocyklům a skútrům přistupují nesrovnatelně pragmatičtěji.
    Co se týká Auto*MATu, tak to nemá cenu nijak extra komentovat. Členové tohoto sdružení jsou zmítáni komplexy komplexů a podle toho změny zavedené za atomového hřiba, který Auto*MATu podléhal, i vypadají a Praha by potřebovala spíš restituci těchto nesmyslů. Jejich cílem nebylo totiž nic jiného, než podpořit ego navrhovatelů, ve stylu „my můžeme“ zatímco „oni budou trpět“.

    • Ach jo, Juro, kdyby alespoň ty urážky spolků a občanských aktivit nebyly pořád na jedno brdo a tak k uzoufání nudné…

      Vyjádření Otevřených novin:
      Auto*Mat je častým zdrojem, citovaným v ON.
      Děkujeme Auto*Matu a jeho lidem za velmi nevděčnou a užitečnou práci.
      Zita Kazdová, ON