V minulém volebním období jsme měli uvolněného starostu, který pobíral, jak bylo v Klánovicích po mnohá léta zvykem, 100% odměnu. Místostarostky pobíraly 25% odměnu na rozdíl od předchozího období, kdy dva místostarostové v prvním roce své funkce pobírali 100% odměnu, následně každý 50%.
K výrazné změně dochází až v tomto volebním období, kdy se vlády ujímá SPOLU PRO KLÁNOVICE, Klánovická pravice (ODS) a Hlas Klánovic (ČSSD). Ti zahájili svou činnost v čele s uvolněným starostou ze SPOLU, Karlem Horníčkem, a funkce místostarosty se ujal lídr kandidátky Klánovická pravice, člen ODS, Ferdinand Polák. Ten zřejmě zcela zapomněl, že v předchozím období to byl právě on, kdo brojil za to, aby zástupci starosty pobírali co nejnižší odměnu, a spolu s koaličními partnery si schvaluje odměnu 24.732 Kč, což je cca čtyřnásobek toho, co bylo vypláceno místostarostovi v předchozím volebním období.
Přibližně o rok a půl později dochází ke zcela absurdní situaci, kdy se ze zápisu finančního výboru dozvídáme, že právě představitelé Klánovické pravice navrhli radikální snížení odměny svému místostarostovi. To tentokrát předseda finančního výboru Ondřej Voleš (SPOLU) nejenže kvitoval, ale dokonce nechal dát zapsat do zápisu, že to byli oni (SPOLU), kdo snížení odměn zastupitelů několikrát na koaličních jednáních prosazovali, avšak vždy bez reakce koaličních partnerů (viz zápis z jednání finančního výboru 21. 3. 2016).
Tento návrh finančního výboru za dva dny kromě Roberta Zoulíka, Karla Horníčka a Ferdinada Poláka, kteří se při hlasování zdrželi, zastupitelstvo schválilo. V podstatě šlo o výrazné snížení (o 80 %) na 5.000 Kč jen u funkce neuvolněného místostarosty. U ostatních funkcí snížení nepřekročilo 50 %, zastupitelům snížili jen o 24 % na 500 Kč. Tentokrát vůbec nevadilo, že zastupitelé nedostali materiály k prostudování usnesení předem, že nebylo uvedeno v samostatném bodě, ale bylo odhlasováno v rámci bodu – Schválení rozpočtu.
Na jednání zastupitelstva 15. 12. 2016 k rezignaci vlastní stranou přinucen se vzdává svého mandátu, spolu s funkcí starosty, Karel Horníček. Po jeho rezignaci se řízení jednání ujímá místostarosta F. Polák, včetně následně zpackané volby starosty, kdy neuspěla Klára Svobodová1.
16. ledna 2017 byl zvolen za starostu Ferdinand Polák a stává se tak prvním starostou, který se z vlastní vůle rozhodl nevěnovat funkci na plný úvazek, tj. stává se tzv. neuvolněným starostou. Ferdinand Polák odůvodnil tuto svou volbu, nevěnovat se „na full time“ Klánovicím, mimo jiné i „velkou úsporou“ finančních prostředků obci. Ovšem když byl zvolen, neinformoval zastupitelstvo, že záhy nechá vytvořit nové pracovní místo na úřadě v podobě asistentky starosty a ještě v tom roce další pracovní místo referenta životního prostředí. Výsledkem bylo, že Ferdinand Polák se stal starostou nevěnující se na plno své funkci a zároveň k žádnému ušetření obecních finančních prostředků nedošlo, protože se musí platit jeho odměna neuvolněného starosty, plus plat pro asistentku.
Přestože již při svolávání jednání zastupitelstva bylo známo, že všichni zastupitelé, včetně starosty budou neuvolněnými členy (viz bod 11. Stanovení pravidelné měsíční odměny pro neuvolněné členy ZMČ) konkrétní návrh výše odměn zastupitelé neobdrželi předem, ani nebyla projednána na finančním výboru.To nově zvolený starosta odůvodnil tím, že v době svolání veřejného zasedání nebylo zřejmé, jak bude vedení MČ obsazeno. I Ondřej Voleš, předseda finančního výboru, sdělil, že finanční výbor nemohl předem zasedat a domlouvat se, když nebylo jasné, jak volba dopadne. (viz zápis jednání ZMČ 16. 1. 17)
Je zarážející, že Rada MČ ale i předseda finančního výboru se hlásí k tomu, že stanovení odměn se neurčuje obecně funkcí, ale stanovuje se dle zvolení konkrétních osob. Což je naprosto nepřijatelné.
Na tomto lednovém jednání ZMČ byla stanovena neuvolněnému starostovi odměna ve výši 0,6 násobku výše měsíční odměny stanovené pro uvolněného člena zastupitelstva, který vykonává funkci starosty (jinými slovy maximální možná odměna pro neuvolněného starostu). Pro místostarostu naprosto neproporcionálně bylo ponecháno 5.000 Kč, ale radním se odměna zvýšila o více než 76 %, předsedům komisí a výborů dokonce o více než 100%. Z jakého důvodu o tolik procent překročily navržené a schválené odměny poslední návrh finančního výboru, aniž by ten zvyšování projednal, je pro nás záhadou. Aby to ještě nestačilo, úřad naší MČ výši odměny pro neuvolněného starostu špatně vypočítal, a přestože na tento nedostatek upozornila kontrola již v září 2017, trval si na svém a teprve novým usnesením (11. 12. 17), kdy došlo k opětovnému navýšení odměn, začal snad konečně vyplácet od ledna 2018 odměnu správně spočítanou. Tak bylo starostovi neoprávněně vyplaceno navíc 21.588 Kč (17.478,34 Kč čistého). Na jednání zastupitelstva nás pan starosta několikrát ujišťoval, že od ledna je již vyplácení odměny napraveno (viz zvukový záznam jednání ZMČ 25. 6. 2018).
Došlo tak k neoprávněnému obohacení a tím, že starosta je neuvolněný, tak se na něj nevztahuje zákoník práce, by podle nás měl tuto částku vrátit. Starosta se poněkud svérázně pokusil toto napravit tím, že věnoval MČ účelový dar ve výši 17.200 Kč. Dle našeho názoru s neoprávněným obohacením se nelze vyrovnat tím, že věnuji účelový dar, ale finanční prostředky by se měly bez okázalosti vrátit.
K zatím poslednímu hýbání odměnami neuvolněným zastupitelům došlo 11. 12. 2017. Z nevinně se tvářícího bodu jednání – 10. Schválení pravidelných měsíčních odměn (komu?) se vyklubalo další ždímání rozpočtu (za 12 měsíců = 1.369.266 Kč). Ani tentokrát Ondřej Voleš tuto skutečnost neprobral s ostatními kolegy z finančního výboru, a to přestože navrhované odměny se značně liší od těch, které naposledy finanční výbor navrhl (viz tabulka). Navzdory tomu takto vysoké odměny zastupitelstvo schválilo. Nechce se nám věřit, že by členové finančního výboru schválili více než šestinásobné navýšení odměny zástupci starosty. Nebo odměnu 6.758 Kč pro radní, když naposledy navrhli snížení této odměny z 1.910 Kč na 1.200 Kč.
Není bez zajímavosti, že se neschvalovaly (ani s nimi nebyli zastupitelé seznámeni) konkrétní částky, a to i navzdory tomu, že zákon č. 131/2000 Sb., o hl. městě Praze v ust. paragraf 53 odst. 3 vyžaduje, aby usnesení obsahovalo přesnou částku odměny. Starosta Polák však našel systém, jak tento paragraf uspokojit tím, že v usnesení je uveden odkaz na nařízení vlády, s jehož zněním nás však na jednání neseznámil. Jedná se o klasickou právnickou kličku v mezích zákona. Navíc starosta chybně nenavrhl stanovit odměnu těm zastupitelům, kteří jsou členy výborů nebo komisí, což jsou v současné době všichni.
Zastupitelstvo schválilo pro neuvolněného člena zastupitelstva, který vykonává funkci starosty měsíční odměnu ve výši 0,6 násobku celkové výše měsíční odměny, stanovené pro uvolněného člena, který vykonává funkci starosty (maximální možná výše). I pro zástupce starosty, člena RMČ, předsedu výboru či komise a ostatní zastupitele schválilo maximální výši. Převedeno na konkrétní částky viz tabulka (pod textem).
A přitom, jak jsme už psali, ještě v roce 2016 právě předseda finančního výboru spolu se SPOLU brojil proti tomu, aby místostarosta pobíral odměnu ve výši 24.732 Kč.
Na posledním jednání zastupitelstva 25. června 2018 jsme jako opozice v bodě 7. : I. úprava rozpočtu 2018 dali současné koalici šanci, aby jednak své usnesení ohledně odměn dala do souladu s intencí zákona o hl. m. Praze a zároveň poněkud umravnila své finanční nároky na odměny v podobě snížení všech odměn na 30%, kromě neuvolněnému starostovi, tomu v souladu s literou zákona na 50%. Což kromě předsedů komisí a výborů znamená, že by ostatním členům bylo vypláceno stále více, než co naposledy navrhoval finanční výbor. Návrh oprav jsem podala já a písemně jsem všem na jednání předložila konkrétní částky (viz tabulka). Můj návrh podpořili kolegyně Marie Jágrová (Čas na Změnu), Petr Soukup (STAN) a Pavel Jaroš (Hlas Klánovic). Koalice, posílená dokonce zastupitelem ze STANU Jindřichem Lukášem, návrh odmítla. Argument místostarostky, že zastupitelé nedostali návrh dříve, považujeme za zástupný, vzhledem k tomu, že na předchozích jednáních byl např. návrh na snížení odměn pouze přečten až na samotném jednání zastupitelstva (viz výše). Navíc se odhalila i další tristní skutečnost. Starosta i předseda finančního výboru vůbec netušili a asi stále netuší, jaké částky v prosinci odsouhlasili, o čemž svědčí fakt, že starosta se na jednání zastupitelstva vyjádřil, že žádáme snížení na 30% pouze pro něho (funkce starosty) a u ostatních zachováváme v plné výši. Ondřej Voleš se vyjádřil v podobném duchu, že zřejmě požaduji snížení na 30% jen u starosty, nikoli u ostatních zastupitelů, protože on pobírá něco kolem 1.100 – 1.200 Kč (viz hlasový záznam z jednání).
Příběh o klánovickém odměňování, který jsem zde předložila, mě přesvědčil, o tom, že funkčnost a odbornost, kterou se stávající koalice veřejně pyšní jsou jenom (velmi slabá) marketingová hesla a skutečnost je úplně jiná.
………………………………………………………………………………………………………………………………….
(1) Doteď nejsme schopni pochopit, proč Kláru Svobodovou zbytečně vystavili nepříjemnému zážitku, když SPOLU a ODS dobře věděly, že v tu chvíli není dostatečný počet hlasů k jejímu zvolení. Dostatečný počet hlasů získaly až po půlnoci, kdy z pomsty, v 0.14 hod., odvolali radního Pavla Jaroše (Hlas Klánovic-ČSSD).
(2) Možná kdyby předseda finančního výboru věděl, že si odsouhlasil částku 3.379 Kč (hrubého), která by mu měla být od ledna 2018 i vyplácena, možná by s návrhem 1.100 Kč pro svou osobu i souhlasil. Pokud je pravda, že ani předseda finančního výboru netušil, v jaké výši si ve skutečnosti odhlasovali odměny, pak by to byl další z mnoha důkazů nekompetentnosti vládnoucí koalice.
(3) Špatným výkladem nařízení vlády byla v roce 2017 panu starostovi vyplácena odměna o 1.799 Kč měsíčně více. Např. v měsíci březnu činila 31.549 Kč. Neuvolněný starosta může pobírat maximálně 0,6 násobek odměny uvolněného starosty a minimálně 0,3 násobek.
Mgr. Zorka Starčevičová, zastupitelka za Čas na změnu, Klánovice
srpen – září 2018
Autorce děkujeme a příspěvek zveřejňujeme v rubrice NÁZOR – rubrice, která přináší články, splňující pravidla vydávání příspěvků v ON a vyjadřující osobní názor autora, nikoli nutně názor Otevřených novin. Příspěvky v rubrice NÁZOR zveřejňujeme bez redakčních zásahů.
Předchozí a související v ON:
12.6.2018 Zorka Starčevič: Nesnesitelná lehkost utrácení aneb hospodaření Klánovické radnice na pokračování. Díl první
25.4.2017 Úspora starostenského platu v Klánovicích má překvapivé rozuzlení. Pátrání krok za krokem. AKTUALIZACE 29.4.2017
14.3.2017 NÁZOR: Je asistent/ka starosty MUDr. Poláka klánovickým deja-vu?