„..Tak dlouho se politika měnila v marketing a občané v zákazníky, až jsme vychovali generaci účastníků reklamních spotů. Ti vyžadují štěstí a radost od světa, který má obojího poskrovnu. A co je nejhorší, občan změněný v zákazníka není ochoten vyvíjet aktivitu, aby situaci změnil. Reklama ho přece naučila, že od uspokojování jeho potřeb tu jsou výrobci, značky, firmy. To oni se musí snažit, to oni se musí předhánět, aby si laskavě koupil jejich zboží či služby. Občan předělaný v zákazníka pak stejně přistupuje i ke správě věcí veřejných. Chová se jako spotřebitel. Požaduje, ale nenabízí…
Jenže svobodná společnost je nekonečná diskuse. I rozhodnutí podléhá zpětnému „ocenění“ občanů. To pak vybranou cestu může korigovat, či v dalších volbách i vyměnit ty, kteří ji navrhli a uskutečnili…
Marketing změnil náš způsob vnímání politiky. Sociální sítě omezily náš pohyb ve veřejném prostoru. Strach změnil sebevědomé občany ve vystrašené stádo… Ale zkušenost je jiná. Není nic silnějšího než vyřčené slovo, které je autentické. Odnaučili jsme se překonávat překážky. Nevidíme, že všechny velké a později triumfující myšlenky byly na začátku marginální a vysmívané. A to jak ty prospěšné, tak ty skutečně zlé…
Generace našich pradědů před více než sto lety věřila v technologický pokrok a lidský rozum. Političtí vůdci neměli rozum ani lidskost a technologický pokrok se jim v zákopech šílené světové války vymkl kontrole. My nyní také věříme ve svůj technologický pokrok. Jako by se vše dalo zorganizovat, naprogramovat, zracionalizovat, zprůhlednit tak, že to bude fungovat bezchybně. Nejlépe bez účasti člověka. Na diskuse máme algoritmy. Věříme, že když omezíme jiné myšlenky, ty zmizí. Nezmizí. Ani jejich nositelé. Marketing strachu nemá konkurenci. Necháváme ho vítězit. To nejhorší ale je, že ovládl mnohé z nás. Nevěříme, že svobodná myšlenka sama o sobě má takovou sílu, že se jí všichni diktátoři světa vždy báli. Zděšení a vystrašení z toho, jak soupeř ovládá schopnost mluvit s lidmi, hledáme všude nápady, kterak tomu zabránit…
Nepotřebujeme cenzurovat sociální sítě. Potřebujeme se zase změnit ze zákazníků v občany.“
Celý článek Karla Křivana „Doba marketingová nás odnaučila žít s lidmi jiných názorů a zapomínáme, že svoboda je nekonečná diskuse“ z 14.6.2019 najdete v Názorech HN viz níže.
„Dobrý den z Hospodářských novin.
Máme tu novou politickou stranu. Jmenuje se Trikolóra. Proč Trikolóra? Protože Vlajka už byla!, jak zavtipkoval kdosi na sociálních sítích.
Stranu založil Václav Klaus mladší a někdejší vůdce českých skinheadů Tomáš Vandas hned upozornil, že se mu moc líbí. Že se s jejím programem shodne tak na 95 procent.
Program Klause mladšího je skutečně taková o kus chytřejší politika Tomia Okamury. A mohlo by se tedy zdát, že se teď celá ta národovecko-konzervativní scéna ještě víc rozdrobí a zeslábne.
Jisté to ale není. Lidí s tímto viděním světa je nezanedbatelné procento, po této politice je poptávka, a to dokonce možná vzrůstající. Lídr Trikolóry má silné jméno a umí provokovat. Trikolóra může vysbírat dost městských voličů svého ražení, kteří se stydí volit SPD a hlasují proto s jistou nechutí k ODS nebo ANO. Navíc se zdá, že Trikolóra nebude mít přinejmenším v začátcích potíže s penězi. Nelze ji zkrátka podcenit.
Přeji dobrý víkend a dobré čtení v našich Názorech.
Jan Kubita, editor.“
„Výzkumy stranických preferencí radno brát s rezervou. Výkyvy, které se dostanou do titulků, většinou mnoho neznamenají. Procento sem, procento tam. Něco podstatného ale přece jen zahlédnout lze: trendy, které umožňují odhadnout perspektivu jednotlivých partají i jejich budoucí chování. Jeden takový podstatný trend se týká hnutí ANO. Podle průzkumu Kantar pro Českou televizi voličská základna Andreje Babiše stárne…Příčiny jsou zřejmé: dosavadní viditelné kroky Babišovy vlády byly zaměřeny právě na starší lidi..
Bylo by samozřejmě naivní předpokládat, že to Babiš udělal z čiré empatie. Byl to zcela pragmatický politický krok. Z toho, že získal na svou stranu důchodce, pro něj plyne dvojí výhoda. Důchodci jsou nejstabilnější a nejloajálnější voličskou skupinou. Nedají se vykolejit záležitostmi jako střet zájmů, trestní stíhání, ohrožení nezávislosti justice a tak dále. Premiér se může spolehnout, že budou tvořit pevné voličské jádro hnutí. Z dlouhodobého hlediska je Babišova výhoda v tom, že populace stárne, důchodců přibývá a starší lidé jsou z pohledu volebního zisku paradoxně nejperspektivnější voličskou skupinou…
Je zjevné, že konflikt, ve kterém se rozhoduje o budoucnosti země a jehož součástí je rozhodování, zda zůstaneme klasickou liberální demokracií, nebo se přikloníme k autoritářskému či, chcete-li, firemnímu řízení společnosti, je do značné míry generační.
Babiš si to zjevně uvědomuje čím dál víc. Je to vidět na detailech jeho politiky. Mimo jiné na tom, že začal mohutně chválit řetězové e-maily, jež si mezi sebou posílají hlavně starší lidé a které mají často hrubě dezinformační charakter…Řetězové e-maily jsou mimochodem pro Babiše hotový politicko-agitační poklad, což je vidět z dubnové analýzy skupiny Čeští elfové, monitorující dezinformační scénu: „V rámci textů zaměřených na českou politiku je skupina politiků a stran, které jsou podporovány a chváleny (v dubnu velmi často V. Klaus ml., dále M. Zeman, objevuje se i podpora A. Babiše a J. Kubery a zaznamenali jsme pochvalnou zmínku o G. Husákovi), a skupina politiků a stran, které jsou kritizovány a napadány (v dubnu D. Feri, Demokratický blok, ODS, STAN, TOP 09, piráti, K. Schwarzenberg, V. Havel, M. Kalousek, I. Bartoš, M. Němcová). Opakují se útoky na ČT a neziskové organizace.“ Prostě pokud jde o obsah, řetězové e-maily zaměřené na důchodce by se klidně mohly vyrábět u Babišových píáristů a nevypadaly by asi o moc jinak.
Co se dá vyvodit ze stárnutí voličské základny ANO pro budoucí politiku Andreje Babiše? Každý politik obsluhuje hlavně svůj elektorát. V případě ANO to znamená, že původně inovativní hnutí, zaměřené na budoucnost, se bude postupně proměňovat v konzervativní formaci, zaměřenou na obranu jistot minulosti. Má to pozitivum: starost o starší generaci, která byla opravdu dosud spíše opomíjena. Ale to klíčové, tedy přípravu Česka na budoucnost, od ANO, obsluhujícího primárně nejstarší generaci opravdu čekat nemůžeme.“
Celý článek Petra Honzejka „Jak se Babišovo ANO proměňuje ve stranu pro důchodce“ z 12.6.2019 najdete v Názorech HN viz výše.
Náhledový obrázek a obrázky v textu: ilustrační