Kategorie: Dlouhodobý slídil
Vítěz: Facebook za invazivní a dlouhodobě nezodpovědný přístup k osobním datům uživatelů i dalších osob
Facebook jakožto každoroční nominant v soutěži o jednu z anticen Velkého bratra se dočkal ocenění při příležitosti oslav 15 let jeho existence. Rok 2018 byl přitom vyústěním dlouhodobého nezodpovědného přístupu k osobním údajům uživatelů i osob, které nikdy uživateli Facebooku nebyly, ale jejichž data Facebook stejně shromažďuje.
Kategorie: Firemní slídil
Vítěz: iRobot za špehující vysavače Roomba
Některé novější typy vysavačů Roomba od společnosti iRobot zasílají do cloudových úložišť společnosti údaje o prostorách, v nichž se pohybují, jako jsou půdorysy bytů, detekce objektů nebo dokonce snímky. Údaje jsou propojitelné přes účet s dalšími údaji, které společnost zpracovává. Společnost se rovněž netají tím, že by ráda data sdílela i s dalšími velkými hráči na poli budování „inteligentní“ domácnosti.
Kategorie: Úřední slídil
Vítěz: Finanční správa ČR za vyžadování informací o svatebních hostinách od novomanželů
Finanční úřad pro Olomoucký kraj se v létě 2018 obrátil na desítky novomanželských párů s výzvou k poskytnutí řady informací o jejich svatební hostině. V případě nevyhovění úřad hrozil statisícovými sankcemi. Cílem této netradiční hořké tečky za svatebním veselím bylo zjistit možná porušení zákona o EET. Tato praxe byla následně posvěcena i nadřízeným Generálním finančním ředitelstvím či ministryní financí Alenou Schillerovou.
Kategorie: Výrok Velkého bratra
Vítěz: Petr Stuchlík, kandidát na pražského primátora za výrok spojený s nápadem zavést do pražských škol kamerové systémy
Výrok:
„ Nedokážu si představit, proč by náš návrh školy odmítly. Není to nic proti ničemu a je vždy lepší, když tam bude bezpečno…“
Výrokem Stuchlík dle serveru iDnes.cz okomentoval předvolební slib pražského ANO namontovat po volbách do cca 860 pražských škol kamery. Tento výrok, který je další variací na stále se objevující tvrzení „kdo nic nepáchá, nemá se čeho bát“ upozorňuje i na širší tlak na osazování škol kamerami, který v posledních letech sílí a skrývá v sobě hned tři omyly zastánců kamerového sledování a dobře dokumentuje Stuchlíkovo nepochopení problematiky.
Kategorie: Pozitivní cena Edwarda Snowdena
Vítěz: Evropská spotřebitelská organizace BEUC za koordinované podání stížnosti na nelegální praktiky při získávání přístupu k informacím o poloze uživatelů Androidu společností Google
Pozitivní cena tentokrát směřuje ke spotřebitelské organizaci, která zastřešuje spotřebitelské organizace napříč Evropou včetně například české organizace dTest. Důvodem ocenění je podání podnětu ke kontrole společnosti Google, který byl koordinovaně podán k dozorovým úřadům v sedmi členských státech EU, včetně České republiky. Podnět upozorňuje na porušování předpisů o ochraně osobních údajů při získávání informací o poloze uživatelů internetovým gigantem.
Plný text VÍTĚZOVÉ CEN VELKÉHO BRATRA ZA ROK 2018
Zdroj: https://bigbrotherawards.cz/
Náhledový obrázek: ilustrační
Doporučujeme k tématu z HlídacíPes.org 15.2.2019:
AKTUALIZACE 19.2.2019: Vyjádření společnosti iRobot k anticeně Big Brother Awards
Rádi bychom se důsledně vymezili vůči nařčení ze strany organizátorů ankety Big Brother Awards, které se nezakládá na pravdě.
Společnost iRobot neprodává a nebude prodávat data našich zákazníků, protože jejich soukromí je pro nás na prvním místě. Nikdy bychom nezklamali jejich důvěru prodejem či zneužitím zákaznických dat včetně těch, která shromažďují naše produkty. Vedle toho nesdílíme žádná data se třetími stranami bez vědomí či kontroly ze strany zákazníka. Pravidla ochrany soukromí společnosti iRobot totiž umožňují sdílet údaje zákazníka se třetími stranami v případě, že je to ve prospěch zákazníka, a zákazník si to sám zvolí. Data, která Roomba aktuálně sbírá, jí umožňují efektivní úklid a zároveň po jeho skončení získá zákazník report o jeho průběhu. Společnost iRobot věří, že v budoucnu tyto informace poskytnou zákazníkům ještě vyšší hodnotu tím, že umožní chytrým domácnostem a zapojeným zařízením fungovat ještě lépe, ale vždy s plným vědomím a kontrolou ze strany zákazníka.
Společnost iRobot nepředává společnosti Google žádné citlivé informace ohledně domácností našich zákazníků. Stejně jako při přiřazování chytrých světel či jiných zařízení, Google Assistant se pouze dozví, jakými jmény označují zákazníci určitá místa v domácnosti, aby pak na tato místa mohl za účelem úklidu vyslat robotický vysavač (zákazníci totiž mohou přikázat vysavači úklid prostřednictvím Google Assistanta i pouhým hlasovým pokynem). Společnost Google tak nezískává žádné informace ohledně půdorysu domácnosti nebo kde přesně se dané pokoje či oblasti nachází.
Zdeňka Zlatušková
Managing Director
+420 775 544 668 | zdenka.zlatuskova@gong-pr.cz
Gong | PR agency | gong-pr.cz
Argentinská 1610/4 | 170 00 Praha 7