Postsocialistická, pažravá Praha 2018 kolabuje. AKTUALIZACE: konečně dopravní koncepce?

„…Fungování města a jeho infrastruktura nejsou na proměně establishmentu závislé. Uzavření mostu v Bubenské ulici směrem k Veletržní je jen špičkou ledovce. Technická infrastruktura Prahy, zejména ta dopravní, jak už v mnoha článcích upozorňoval například Vratislav Filler, odnáší dlouhá léta nedostatečných investic do oprav a údržby. Finance byly několik let odsávány stále rostoucími náklady na dostavbu Bémova investičního tunelu Blanka. Loni se zřítila Trojská lávka, v havarijním stavu je už několik let Libeňský most i Železniční most na Výtoni. V blízké budoucnosti bude třeba provést rekonstrukci Barrandovského mostu. Docela dost důkazů na to, abychom mohli konstatovat, že se Praha z hlediska stavu městské infrastruktury nachází v „krizovém situaci“.

Připočteme-li předvolební epidemii změn stávajícího územního plánu ve prospěch společnosti Penta, tlačených dosavadní primátorkou Krnáčovou a zastupiteli za ODS, klopotný proces schvalování Metropolitního plánu a desetitisíce připomínek k jeho návrhu či problémy na trhu s bydlením, který vykazuje znaky dlouhodobé krize, dojdeme k názoru, že Praha je z hlediska obyvatelnosti ve stádiu pokročilého rozkladu.

Záměrně vůbec nezmiňuji důsledky klimatické změny a suchého počasí posledních let.

Tak či tak, krize vyplývá především z naší neschopnosti shodnout se na tom, jak město spravovat a řídit (ne, nestačí jej řídit ani jako firmu, ani obracet nenávist směrem k aktivistům, či naopak motoristům). Musíme zkrátka začít pracovat na tom, abychom byli schopni alespoň částečně predikovat budoucí vývoj a potřeby města v kontextu jeho dynamiky a složitosti.

Stojíme-li na prahu změny (jak někteří slibují), stojíme zároveň i na hranici propasti, na jejímž dně je řeka privatizovaného volnotržního roztoku, který co schvátí, již nenavrátí. Máme tu postsocialistickou Prahu, která až dosud, jako „pažravá“ obluda pohltila vše, co lze ekonomicky strávit, a bez výčitek vylučuje to, co se nehodí, není výdělečné, vyšlo z módy nebo prostě nestačilo držet krok. Poslední léta evidentně nestačily držet krok mosty…ačkoli nám hrozí pád do propasti, stojíme zároveň tváří v tvář možnosti redefinovat nejen dopravní poměry v Praze.

V důsledku „havarijních uzavírek“ můžeme zvážit omezení automobilové dopravy v centru města a seriózně začít realizovat „humanizaci magistrály“ i železniční trať „metra S“ mezi Smíchovem, Hlavním nádražím a východem Prahy (tzv. Nové spojení II). Snahy však musí přesahovat dopravu. Máme přece šanci začít důstojně a sebevědomě vyjednávat s developery, nastartovat citlivou podporu sídlišť a především pak zřídit pozice radních pro bydlení či udržitelná opatření a životní prostředí.

Stačí jen začít, změna vždy začíná zhroucením.

Zdroj: A2larm.cz, Michale Lehečka 25.10.2018 „Praha na prahu pádu
Náhledový obrázek: Trojská lávka v prosinci 2017, autor Jan Polák, wikipedia

AKTUALIZACE 2.11.2018:

Pražané se musí připravit na to, že jejich město bude kvůli opravám zanedbaných komunikací ještě víc rozkopané než dosud. „Ale jinak se z toho nikdy nevyhrabeme a bude docházet k dalším podobným průšvihům,“ připomíná například pád trojské lávky Adam Scheinherr, který v křesle pražského náměstka pro dopravu vystřídá dosluhujícího Petra Dolínka.

První, co udělám po svém nástupu do funkce, bude diagnostika všech mostů s předpjatou konstrukcí, říká kandidát na post nového pražského náměstka pro dopravu Adam Scheinherr…Další z priorit je pak stavba nových mostů – i proto, aby byla náhrada za ty, které se kvůli opravám budou muset uzavřít…

Naopak zatím v nedohlednu je, kdy se bude stavět pokračování tunelu Blanka, nazvané Vlasta. Byť rada hlavního města těsně před volbami již zadala za 320 milionů korun zakázku na jeho vyprojektování v trase, která počítá se soustavou tunelů. Podle Scheinherra právě na stavbu drahé tunelové varianty zatím nemá město peníze. „Nemůžeme slíbit, že v následujících čtyřech letech se do toho okruhu kopne. Musíme se na to dívat reálně, když chceme navíc stavět i metro D, což je priorita,“ vysvětluje…Podle něj se město bude snažit alespoň zvýšit kapacitu náhradních tras..

…To, že je Praha v takovém stavu, si  (Scheinherr) vysvětluje tím, že především za vlády ODS se politici radši chlubili novými stavbami a do oprav prakticky neinvestovali. „Já bych taky chtěl stříhat pásky u krásných nových staveb. Je to populárnější, sexy, prodatelné pro novináře. Ale když se na to podívám pragmaticky, tak se musím nejdřív postarat o majetek, který už mám ve správě. A pak si teprve přistavět vedle chatu. A ne naopak,“..

Problém je prý navíc to, že se neustále mění plány, co se má v Praze stavět. Stává se, že halasně oznámená příprava jedné věci se po volbách zastaví a nová koalice začne plánovat něco jiného. „Projekty se neprosazují koncepčně, ale podle toho, kdo byl schopen si co vykřičet,“ dodává Scheinherr s tím, že jeho priorita bude stavět tak, jak řeknou experti, že to dává smysl.

Celý článek na Aktuálně.cz 2.11.2018 ZDE.

Související příspěvky