Ne všechno funguje ... Víme o tom a pracujeme na nápravě. Děkujeme za pochopení.

Na dlouholeté nepřipravenosti a pokračujícím odmítavém přístupu k alternativním pohonům aut může shořet celý domácí průmysl

Všímá si toho i prestižní server Politico a vypichuje komentář současného premiéra z loňského prosince, který označil Green Deal za existenciální hrozbu. Web se obává, že tím zmařil veškeré naděje na ukončení populismu jeho předchůdce Andreje Babiše z ANO a postavil další překážku k přechodu země k elektromobilitě.

Server tvrdí, že Česko není na přechod připravené, a to jak infrastrukturou, tak pobídkami či poptávkou mezi občany. A podle Politica zde nebudou chtít giganty automobilového průmyslu utopit své peníze a raději je přesunou do rozvinutější země…

…Martin Peleška, šéf českého zastoupení Toyoty, tvrdí, že nízkoemisní auta dostala nálepku diktátu z Bruselu a Green Dealu. Přitom se vůbec neřeší, že je to součást zlepšení životního prostředí. „A tahle nálepka je snadno populisticky zneužívaná, že si nenecháme nic diktovat. Místo toho bychom si už měli x let zpátky vysvětlovat, v čem jsou škodlivé oxidy dusíku a uhlíku. Zabilo to nízkoemisní mobilitu v Česku,“ hlásí Peleška.

Podle něj na celkovém konzervativním a rigidním přístupu může domácí autoprůmysl shořet. „Nemůžeme existovat jako izolovaný ostrov, který bude hlásit, že mu stačí benzinové a naftové motory. Musíme být flexibilní, může se stát, že subjekty, které jsou součástí tradičního automobilového průmyslu, to zničí, pokud se nebudou schopny adaptovat,“ tvrdí Peleška…

…Nejde ale jen o bateriovou budoucnost. Stále více se totiž ozývá technologie vodíku nejen v osobní, ale i v nákladní dopravě. „Vláda by technologii měla podpořit pobídkami. Ale rozhodně by zároveň měla podpořit rozvoj vodíkové společnosti a spolu s tím podporu vodíku v dopravě. Česko zaspalo moment toho, kdy do toho vstoupit,“ myslí si Peleška z Toyoty. „Je to celkovým přístupem, není to jen o dopravě, ale i o využití vodíku v energetice. Doteď jsme se nikam neposunuli, už dávno jsme měli mít interní plán, jak ze zdrojů vyrobit tolik a tolik vodíku pro další použití a být z části soběstační bez potřeby brát ropu a plyn z venku,“ uvádí. Toyota jako první přišla s autem poháněným na vodík. Aktuálně například železnice v Česku brázdí vodíkový vlak.

Celý článek Ondřeje Charváta najdete v HN, 23. 5. 2022:
Česko jako izolovaný ostrov spalovacích motorů. Vláda kroky nedělá, přechod na elektromobilitu bude bolet

 

 

Náhledový obrázek: ilustrační

Sledujte rubriku Téma – Udržitelnost v Otevřených novinách.

 

Související v ON:

Green Deal je pragmatická politika proti postupujícícmu rozvratu světa

 

 

Související příspěvky