Nejpravdivější reklama je reklama zakázaná. Tu, na níž labužníkovi při pojídání tyčinky KitKat kape od úst krev na klávesnici počítače, zakázala firma Nestlé…Vypráví o palmovém oleji.
Jak jste si všimli, my ji máme v náhledovém okénku :-)
Kolik palmového oleje máte doma, zjistíte pátráním ve spíži, v lednici nebo ve skříňce s kosmetickými prostředky. Je v sušenkách, plněné čokoládě, tyčinkách a průmyslově vyráběných pochoutkách, ztuženém tuku, polotovarech…asi 50% všech balených potravin v supermarketech obsahuje palmový olej. K tomu granule pro domácí zvířata a nepřehledné řady běžné kosmetiky z drogerie. Palmový olej je zkrátka „in“ pro výrobce, pro dovozce, pro prodejce. Ale je katastrofálně „out“ pro země, kde palmové plantáže závratnou rychlostí požírají původní pralesy a jejich obyvatele. Zcela překvapivě je „out“ i pro spotřebitele!
Palmový olej dobře tuhne, snáší mnohem vyšší teploty než ostatní rostlinné oleje a je – levný. Levný za nevyčíslitelnou cenu sociální a přírodní devastace Indonésie a devastace zdraví spotřebitelů. Používají-li místní obyvatelé v tropickém pásu přírodní palmový olej z palmy, kterou zasadili na zahradě, je to v pořádku, je to produkt místního zemědělství. Používají-li nadnárodní koncerny rafinovaný palmový olej získaný z umělých megaplantáží, na nichž pracují zbídačelí lidé, je to globální hřích. A ten se rozhodně neztratí. Na spotřebitelích se projeví těžkými cévními onemocněními, obezitou, mrtvicí a infarktem.
Ještě nikdy v historii světa neměl každý z nás takovou moc jednoduše ovlivnit dění na druhém konci světa jako dnes. V případě poptávky po palmovém oleji stačí číst složení výrobků, protože od r. 2015 se palmový olej nesmí skrývat za všeobecným označením „rostlinné oleje“. A výrobky s „krvavým“ palmovým olejem zkrátka nekupovat.
Zajímá vás jak to, co jíme, ovlivňuje svět? Informace najdete na Glopolis.
Systematicky se tématu používání palmového oleje v ČR věnuje Koalice proti palmovému oleji ZDE, na jejich webu najdtete i seznam co ( NE)KUPOVAT zde.