AKTUALIZACE 17.6.2016:
informace a komentář Města Úvaly, jehož se „náš“obchvat také bytostně dotýká, na webu města ZDE.
Původní zpráva 9.6.2016:
V Novinkách.cz se včera odpoledne objevila zpráva ČTK, že “ Pražský okruh vypadne ze seznamu prioritních dopravních projektů, u nichž má zastaralý posudek o vlivu na životní prostředí (EIA) vyřešit novela zákona. Nahradit by jej měl železniční projekt. Ve středu (8.6.2016) to po jednání kabinetu uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).“ Celý článek ZDE. Další související informace budeme doplňovat:
„Praha plánuje zakázat vjezd do města…“ 9.6.2016, Aktuálně.cz, ZDE.
Tématu Pražský okruh, Přeložka I/12 ( tj. Obchvat Újezda) a Běchovická křižovatka 511 se soustavně věnujeme v rubrice ZDE, případně též „Téma – Doprava“ ZDE.
Doplňující info a potenciální obava:
V souvislosti s aktuálním dopravním problémem v ČR se více než kdykoli předtím skloňuje tzv. EIA. Proces EIA ve standardních demokraciích je nutný řádně projít a splnit uložená opatření a to nikoli pouze v zájmu ochrany životního prostředí, ale též v zájmu ochrany lidských sídel a veřejného zdraví!
Většina staveb musí být povolena stavebním úřadem. Musí získat územní rozhodnutí a stavební povolení. U staveb s rizikem negativního vlivu na životní prostředí, musí před získáním těchto povolení předcházet proces posouzení vlivů na životní prostředí neboli EIA (Environmental Impact Assessment).
V rámci EIA se posuzují vlivy plánovaných staveb a zařízení na veřejné zdraví a na životní prostředí (vlivy na živočichy a rostliny, ekosystémy, půdu, horninové prostředí, vodu, ovzduší, klima a krajinu, přírodní zdroje, hmotný majetek a kulturní památky a jejich vzájemné působení a souvislosti). Více Frank Bold ZDE.
V r. 2010 ČSSD – tehdy ve vládní opozici – právem vyčítá ministrovi životnímu prostředí Drobilovi ( ODS) podporu zákona proti životnímu prostředí, v němž je zmiňován i „pokus o obejití procesu posuzování vlivu staveb na životní prostředí (EIA) jeho začleněním do jiných procesů, tím by však došlo k popření samotného smyslu procesu EIA.i obcházení EIA, tj. posouzení dopadu staveb na životní prostředí“ – viz Václav Zemek “ stínový ministr životního prostředí za ČSSD“, 24. 9.2010, ZDE.
V r. 2016 je ČSSD již součástí vládní koalice s ANO a KDU a řeší zděděné i vlastní kostlivce ve skříních. Mezi nimi i propadlé posudky EIA na asi 100 dopravních staveb v ČR. A ejhle, speciální novela zákona posuzování vlivu na životní prostředí pro „11 nejdůležitějších staveb“ je závratnou rychlostí na světě! podrobně v Aktuálně.cz , 4.5.2016, ZDE.
Je možné, že novela se bude skutečně týkat jen oněch 11 staveb, které již řádný posudek jednou získaly, „pouze“ jim propadnul ( z odborného pohledu viz článek Ing. Karla Horníčka ZDE). Ale – lákadlo precedentu obcházení nepohodlných zákonů je na světě. Takže…?!