Ne všechno funguje ... Víme o tom a pracujeme na nápravě. Děkujeme za pochopení.

Výfuky aut v Praze chrlí 99 % pevných částic polétavého prachu – spolehlivého zabijáku. Co s tím?

VRAŽEDNÝ KOKTEJL EMISÍ 

Dýchání znečištěného ovzduší je vystaveno přinejmenším 75 % světové populace a podle Světové zdravotnické organizace (WHO) má ročně na svědomí kolem 7 milionů životů. V nejzamořenějších indických městech zkracuje znečištěný vzduch obyvatelům život až o jedenáct let.

V Česku je to sice podstatně méně, průměrné zkrácení života je zde odhadováno na „pouhých“ 7–8 měsíců. Ale i tak u nás podle Státního zdravotního ústavu umírá v důsledku dýchání špatného vzduchu ročně zhruba 5,5 tisíce lidí (zde, strana 19) a podle odhadů Evropské environmentální agentury dokonce přes 10 tisíc lidí za rok.

Podílejí se na tom oxidy dusíku a karcinogenní benzo(a)pyren, ale vůbec nejvíc mikroskopické pevné částice. „Lidský organismus proti nim nemá účinné obranné mechanismy. Takové částice se s vysokou účinností usazují v plicních sklípcích, odkud pronikají do krevního oběhu. Mohou také pronikat podél čichového nervu z nosu rovnou do mozku,“ poukazuje na jejich rizikovost docent Michal Vojtíšek z Fakulty strojní ČVUT.

ŠPATNÝ VZDUCH = NEBEZPEČNĚJŠÍ COVID

Vysoká koncentrace prachových částic v ovzduší tedy obecně zvyšuje náchylnost k nemocem. Z tohoto hlediska vlastně ani není spojitost mezi mírou znečištění vzduchu v určité lokalitě a zhoršením úmrtnosti na covid-19 jejích obyvatel překvapivá.

Tým chemika Leonarda Settiho z univerzity v Boloni, který zkoumal, proč se virus šíří mnohem rychleji na severu Itálie než v jiných částech země, poukázal na ještě jednu zásadní věc: virus může přenášet i povrch pevných částic, kterých je právě v ovzduší severní itálie mnohem více než ve zbytku země. Teorie není zatím potvrzena, ale to, že podle předchozích studií se podobně mohou šířit i jiné viry (způsobující chřipku, infekce dýchacích cest nebo spalničky), jí dodává na věrohodnosti.

Potvrdí-li se to, mohl by to být nový impulz ke zvýšení tlaku na omezení emisí vypouštěných do ovzduší.

Kam teď?
Praha zažívá pozitivní boom cyklistiky, zároveň se (zcela logicky) do aut lidé vrátili rychleji než do metra, tramvají a autobusů. 
Přečtěte si podrobnosti zejména o pražské cyklodopravě a o tom, co město dělá pro její podporu (zde).

#KOLONAVIRUS: Je horší covid, nebo kolony aut, Roman Sovák, 23.6.2020, ZDE.
Převzato z Čistou stopou

 

Související příspěvky