„Obchvat“ Újezda se pravidelně objevuje ve všech předvolebních letácích a anketách k dopravě v Újezdě nad Lesy jako jakási blíže nespecifikovaná záchrana od tranzitní dopravy, půlící městskou část. Zaklínadlo „obchvat“. Jak v této věci MČ (ne)postupuje, není veřejnosti srozumitelně známo, na webu lze dokumenty vyhledávat pravděpodobně v podkladech pro ZMČ ZDE. Informace v samostatné složce skončily k srpnu 2014 a lze je najít ZDE.
V sousedních Běchovicích se obchvat skloňuje mnohem častěji a veřejněji, ale spíš s důrazem na ochranu běchovických občanů a zdravého bydlení, zejména v souvislosti s navazující křižovatkou 511. Na webu bída ZDE.
Co si myslí a co konají Koloděje a Květnice, jejichž domy jsou plánované přeložce asi nejblíže, není známo, obecní weby se touto největší dopravní stavbou v bezprostředním sousedství nezabývají.
V aktivitě a informování veřejnosti svítí Úvaly, které o přeložce píší ve zpravodaji a na obecním webu mají aktualizovanou samostatnou rubriku ZDE.
Představit si, co ve skutečnosti „obchvat“, neboli přeložka I/12, obnáší, si dovedou možná projektanti silničních staveb, dopravní a stavební profesionálové. Pro nás ostatní přinášíme nové, jedenáctiminutové video v náhledovém okně. Změní se úplně všechno. Zapomeňte na volnou krajinu, na pole, na pendlování po okreskách do sousedních obcí. Výměnou za to budeme moci zapomenout na nepřetržitý proud aut na hlavní? Jakým způsobem a z jakých hypotetických miliard se přemění Starokolínská – Novosibřinská na příjemnou centrální alej – bulvár pro pěší a omezenou místní dopravu? Nebo budeme mít novou dálnici za humny, hlavní zůstane pořád stejná a staneme se jen Újezdem nad Obchvatem a dál – nic?
V Otevřených novinách pravidelně informujeme
o „obchvatu“, běchovické křižovatce 511 a pražském okruhu
v rubrice Téma – Přeložka I/12 a stavba 511 ZDE.
5 komentářů
Marcela
Tak co děsí mě je nová silnice, která má vést dopravu z obchvatu na začátek Běchovic u benzínky MOL. To je poslední úkryt srnčí zvěře v okolí. Jestli to tam zdevastují, tak to mohou rovnou radši myslivci vystřílet :-(
Jura
Dival jsem se na orthofotomapu:
https://mapy.cz/zakladni?x=14.6309156&y=50.0747233&z=16&base=ophoto
a nevim, kde tam ta zver ted bydli? Spis bych cekal, ze ten pas kolem Rokytky bude dobrym utocistem.
Ja jsem to vylouceni dopravy z ulice Do Panenek, privital ze zcela pragmatickeho hlediska. Tam je totiz (kdyz se vyjede z Bechovic; kousek za tim mostkem) takovy stoupak, silnice se staci do prava, neni tam moc videt a je to tam strasne uzke. V tom kopci, kdybych dojel cyklistu, tak musim dost prudce zabrzdit, abych do nej nenarazil zezadu. Spousta pitomcu si to ale neuvedomuje, snad si mysli, ze mi to nejede a ze oni by to tam „palili“ mnohem vic, tak se na me lepi zezadu …no radeji nedomyslet, co by se stalo, kdybych to tam musel zahampstnout.
Michael Hartman
Video jsem si prohlédl s velikým zájmem a na závěr i radostí. Obavy z přerušení neautomobilistické komunikace mezi dvěma částmi farnosti Kolodějě a Újezd, plynoucího z přechozích plánovacích podkladů, na což upozorňoval Újezdský STROM, nová vizualizace rozptýlila. Přístupem ke krajině a potřebám MČ Praha 21 někde řešení dokonce předčilo má očekávání.
Stavba je za Újezdem v zářezu. Významné trasy pro pohyb bez automobilu, tak jak jsme je na Komisích životního prostředí za STROM idetifikovali a prezentovali, jsou respektovány. Trasy pro cyklisty a chodce jsou doplněny i na straně Běchovické.
Drobnou neznámou zůstáva detail řešení u Rohožníku, kde jako významnou neautomobilovaou trasu k zachování jsme vyhodnotili turistickou cestu (červená značka) od historického pískovcového mostku na kraji obory Králičina směrem na Škvorec. Zde bude v blízkosti mimoúrovňová křižovatka, zdá se však, že spojení nadále probíhá přes vizualizované mimoúrovňové křížení polní, dříve panské, cesty na Škvorec.
I křížení trasy mezi Ježovickou směrem na Horku v bízkosti biokoridoru, kde podporujeme rozvoj aleje, respekuje zdá se jeho funkci.
Celkově se mi projekt jeví jako dobře odvedená inženýrská a přípravná práce s respektováním podnětů a potřeb lokality. MČ se stavbou velmi uleví. Už aby to tu bylo.
Hezký vánoční dárek pro MČ.
Jura
Ahoj Michale, uz jsem si to mezitim take parkrat pustil, ruzne zastavoval a vracel a vypada to, ze Ujezd neprijde o zadnou z polnicek. Na vizualizaci je postupne videt most pokracovani Oplanske (do Kolodej). Za MUK Kolodeje je videt most „prelozky polni cesty“ (kudy chodime na hrbitov a za MUK Kvetnice, je videt i most polnicky, po ktere vede ta cervena znacka. Myslim si, ze lip to snad ani udelat nejde a je jen skoda, ze se to muselo tolikrat vratit k projednani a ze to uz dnes nestoji.
Michael Hartman
Ahoj Juro, díky za potvrzení mého osobního rozboru vizualizace obchvatu/přeložky. Vypadá to tedy dobře! Ano, škoda, že to už není, ovšem až v této poslední kvalitní podobě.
Plány se přípravují přes 15 let, vážně však začaly brát místní obyvatele až poté, co metoda „shora“ a „žaves“ narazila na zásadní legislativní neprůchodnost a prohrané soudy s rozhořčenými aktivisty (Běchovice a pod). Pokud by se respektoval zákon a potřebná participace veřejnosti již dříve, mohly plány vypadat takto před 10 lety a po obchvatu se dávno jezdí. Každopádně jsem moc rád, že prezetované řešení odpovídá nášemu podkladu (za okrašlovací spolek Újezdský STROM), dikutovaném před 3 roky na Komisi životního prostředí Rady MČ Praha 21, o potřebách napojení regionu.