Špatný stavební zákon babišovy ministryně dostálové chtějí ANO, KSČ(M) a SPD. Odpor měst, profesních a občanských organizací a alternativa opozice

… Návrh nového zákona je od začátku ambiciózní. Vedle zkrácení lhůt pro získání povolení maximálně na rok slibuje žadatelům, že již nebudou muset obíhat úřady a sbírat desítky razítek, aby mohli vůbec o povolení ke stavbě zažádat.

Zákon má zavést jedno řízení před jedním stavebním úřadem, určit pevně dané lhůty pro úředníky, integrovat pracovníky takzvaných dotčených orgánů přímo do stavebních úřadů a zavést opatření proti překračování lhůt úředníků.

Podle řady odborníků, developerů a politiků jsou však sliby ministryně jen těžko splnitelné. „Jsem rád za pokus udělat změnu a zrychlit povolování staveb. Nicméně současná podoba, jak je nový stavební zákon napsaný, tohoto cíle nedosáhne,“ řekl šéf Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Ondřej Boháč na on-line konferenci HN Investments Forum 2020, která se konala v prosinci.

Stejně to viděla také výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková….“

Nový stavební zákon má velké ambice, odborníci jsou ale skeptičtí. Jeho schvalování míří do finále
v HN, 4. 1. 2021 ZDE.

 

DOPORUČUJEME související:

Sucho, neúnosná vedra nebo bleskové povodně trápí hlavně obyvatele ve městech a na vesnicích (1).

Návrh nového stavebního zákona žádnou pomoc pro rychlejší a levnější adaptaci na změnu klimatu nenabízí.

Spíše naopak.

Nepodporuje rozšiřování zelených a zasakovacích ploch, neurychlí slibovanou revitalizaci opuštěných a zanedbaných brownfieldů a naopak má ulehčit výstavbu na zemědělské půdě. Pokud chceme mít ve městech méně tepelných ostrovů, více zeleně a dostatek vláhy, je nezbytné vládní návrh nového stavebního zákona přepracovat.

”Hlavním problémem nově navrhovaného českého stavebního práva je až příliš jednostranné zaměření se na podporu ekonomického růstu a maximální urychlení všech řízení. To však bohužel jde poměrně velmi drasticky nejen proti celospolečenským zájmům environmentálním a sociálním, ale zejména silně zasahuje do ochrany práv občanů, obcí, spolků, ale i mnohých, zejména pak menších, podnikatelských subjektů či vlastníků půdy. Návrhu nového stavebního zákona také  v podstatě chybí hlubší a účinnější mechanismy (zvláště transparentnost a elektronizace) boje s korupcí a dalšími negativními jevy, které jsou na věci územní a stavební navázané,” upozorňuje prof. Milan Damohorský z České společnosti pro právo životního prostředí.

“Výstavba významně ovlivňuje, jak budou města i krajina schopny čelit extrémním výkyvům počasí. Nový stavební zákon usnadňuje zástavbu volných pozemků na úkor zelených a vodních ploch. Bez nich přitom bude život ve městech a na vesnicích naprosto nesnesitelný. Vrácením návrhu k přepracování máme jedinečnou šanci maléru předejít,” říká Martin Skalský z Arniky.

“Prosazujeme takový stavební zákon, který podpoří efektivní́, hospodárné a rychlé realizace adaptačních opatření ve městech a na vesnicích. Dobrá zahraniční praxe ukazuje, že užitečná je dostatečná podrobnost v územním plánování, jedno povolení ke stavbě, které zastřešuje stanoviska všech dotčených úřadů, jež hlídají veřejný zájem nejen v oblasti životního prostředí. Český návrh zákona dává příliš velké pravomoce úředníkům stavebního úřadu a osekává pravomoce odborníků a radnic,” doplňuje Petra Kolínská ze Zeleného kruhu.

Vláda opakovaně přiznala (3), že česká města nejsou dostatečně připravena na klimatickou krizi. Návrh zákona řešící oblast stavebnictví však vůbec nepočítá s novými úkoly, které před nás staví klimatická změna. Zcela v něm chybí ekonomické nástroje pro přednostní zástavbu brownfieldů a ochranu dosud nezastavěných území. Opatření, které mají umožnit dohodu mezi developery a městy s cílem posílit finanční účast stavebníků na budování zelených a vodních ploch, jsou dobrovolná nebo zcela bezzubá (4). Hrozí také snadnější zábor zemědělské půdy, o kterém mají v řadě případů nově rozhodovat stavební úřady místo orgánů ochrany zemědělského půdního fondu.

Pro více informací prosím kontaktujte:

Poznámky

1) Hodnocení zranitelnosti České republiky ve vztahu ke změně klimatu: https://www.cenia.cz/publikace/indikatory-zranitelnosti/

2) Návrh nového stavebního zákona: https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=KORNBJ9HX8DA

3) Problémy České republiky ve vztahu adaptace na klimatickou změnu z pohledu územního rozvoje popisují strategické vládní dokumenty:

–               Zásady urbánní politiky: https://mmr.cz/cs/ministerstvo/regionalni-rozvoj/regionalni-politika/koncepce-a-strategie/zasady-urbanni-politiky-(1)

–               Politika architektury a stavební kultury: https://www.mmr.cz/cs/ministerstvo/stavebni-pravo/koncepce-a-strategie/politika-architektury-a-stavebni-kultury-ceske-(1)

–               Národní strategie regenerací brownfieldů 2019-2024: https://www.mpo.cz/cz/podnikani/dotace-a-podpora-podnikani/podpora-brownfieldu/narodni-strategie-regeneraci-brownfieldu-2019-2024–248322/

4) Návrh stavebního zákona a nástroje územního plánování:

–               Regulační́ plán – beze změny oproti současnosti. V praxi se téměř nevyužívá.

–               Dohoda o parcelaci – návrh tento nástroj ruší.

–               Plánovací́ smlouvy – dobrovolné́, nevyvážené́ závazky obce a investora, riziko „nákupu“ změn územního plánu od těch, kdo mají dostatečný kapitál.

–               Náhrada za změnu v území́ – jen v případě snížení hodnoty. Při zvýšení hodnoty žádný odvod povinný není́.

 

Chráníme naše životní prostředí │ www.arnika.org
Z TZ Arniky.org, 10/2020

 

DOPORUČUJEME související:

Zástupci pěti opozičních stran (Piráti, STAN, KDU-ČSL, TOP09 a ODS) dne 10. 12. 2020 představili parametry pozměňovacího návrhu k novele stavebního zákona, který má za cíl zjednodušit a zrychlit stavební řízení. Opoziční politici se opírají především o digitalizaci a co nejjednodušší stavební řízení. Na rozdíl od vlády nechtějí centrální stavební úřad, ale zachovávají více pravomocí samosprávám.

Klíčovou součástí našeho návrhu je plán na digitalizaci a územní plánování.

Chceme plně digitální stavební řízení, které odlehčí stavebníkům, úředníkům a usnadní účast veřejnosti…

říká předseda Pirátů Ivan Bartoš.

 

Celá info: Stavební řízení má být podle opozice jednodušší a levnější. ODS, Piráti, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN předkládají společný pozměňovací návrh stavebního zákona 

 

 

Příspěvky s tématem STAVEBNÍ ZÁKON
v Otevřených novinách ZDE.

 

Předchozí v ON:

Klíčem k lepšímu stavebnímu právu je digitalizace plánovacích a povolovacích procesů a analýza současné praxe. Nikoli nový špatný zákon

Související příspěvky