Když jsem poprvé četl návrh programového prohlášení vlády, zaujaly mne hlavně kapitoly Doprava, Zemědělství a Životní prostředí. Tyto jsem dodneška četl několikrát, ale ať dělám, co dělám, nejde mi do hlavy, jak to vláda chce udělat. V těchto třech kapitolách totiž podle mne jedna kapitola mlátí druhou, další třetí, a všechny dohromady jsou myslím tak, jak je to psáno, zmatečné. Proč si to myslím?
[box type=“shadow“ ]
Doprava:
Zintenzivníme výstavbu dálnic na všech trasách, konkrétně D1,D3,D4, D6, D 11, D 48, D52, D55 a dokončíme kompletní modernizaci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Do roku 2021 zprovozníme dalších 210 kilometrů dálnic, z toho 110 km dálnic nových a 100 km modernizované D1. Do roku 2021 rozestavíme dalších 180 km dálnic.
Zemědělství:
Chceme dosáhnout úplné soběstačnosti ve výrobě co nejširšího spektra základních potravin a zajistit kvalitu a bezpečnost potravin pro občany. Podpoříme opatření, která snižují negativní dopady hydrologických extrémů. Připravíme opatření proti dalšímu záboru kvalitní zemědělské půdy.
Životní prostředí: Česká republika se může pochlubit nádhernou přírodou, o kterou se chceme zodpovědně starat tak, abychom ji našim dětem předali v lepším stavu než jsme ji sami převzali. Opatření proti suchu a zadržování vody v krajině považujeme za věc nejvyššího veřejného zájmu. Finančně podpoříme a zjednodušíme povolovací proces při obnově nebo vybudování tisíců menších vodních nádrží v krajině , stovek nových zdrojů pitné vody pro obyvatele atd. Budeme důsledně chránit zemědělskou půdu, především tu nejkvalitnější, její využití pro jiné než zemědělské účely bude možné jen z důvodu vyššího veřejného zájmu.atd.
[/box]
Uvedené kapitoly nejsou celé, ale i to stačí k tomu, aby se podle nich dalo očekávat, co asi mohou přinést. Co vlastně tyto tři kapitoly přinášejí pro občany?
Je to především písemný chaos. Při vší úctě k tomu, kdo je autorem prohlášení, nelze tyto kapitoly, a v nich uvedené úkoly a sliby, splnit bez toho, aby se plněním jedné kapitoly nebourala druhá a třetí a naopak. Výstavbou dalších stovek kilometrů dálnic, ke kterým jako u všech našich dálnic přibudou další tisíce metrů čtverečních obchodních a skladových objektů, průmyslových zón, atd., dojde zákonitě k likvidaci stovek, možná tisíců hektarů orné půdy, luk a lesů.
Úkoly a sliby, dané v kapitole doprava, zásadně vylučují plnění slibů v kapitole zemědělství. Nelze chránit kvalitní zemědělskou půdu a současně na ni stavět dálnice, včetně všech staveb, které podél dálnic rostou a porostou a budou zabírat další obrovské plochy půdy. Projekty dálnic se ani nesnaží zemědělskou půdu chránit a projektanti jdou pro ně nejvýhodnější trasou, bez ohledu na další důsledky.
V kapitole životní prostředí se uvádí „Česká republika se může pochlubit nádhernou přírodou atd“. Asi proto vede západní varianta dálnice D3 jedním z nejkrásnějších koutů přírody v blízkosti Prahy regionem Posázaví. Je to oblast využívaná tisíci občanů měst k odpočinku. Oblast plná nádherných zákoutí, chat a osad se stoletou historií. Bezohlednost k přírodě je ostatně u téměř všech staveb dalších dálnic.
Tato oblast bude nenávratně poškozena, možná zcela zničena. Už nyní se hlásí obce, které očekávají problémy s hlukem, prachem a emisemi. Největší nebezpečí však hrozí v tom, že budou znehodnoceny či zničeny zdroje jak povrchových, tak spodních vod. A to nejen likvidací pramenů, ale i tím, že dešťová voda znečištěná solí a ropnými odpady z tělesa dálnice, bude svedena v mnoha místech právě do prostoru, kde se nachází zásoby vod.
Rád bych ještě uvedl, že situací zejména okolo dálnice D3 a ochranou životního prostředí se zabývám již dvacet let. Projekt trasy dálnice D3 znám a považuji ho nejen za nejhorší, ale i za nejdražší. Myslím si, že zničit takto krajinu je neodpustitelné a další generace nás chválit nebudou.
Žádám tedy autora návrhu programového prohlášení a vládu, aby se zamyslela a do programu dala jen to, co může splnit ve prospěch krajiny a jejich občanů.
Miroslav Hruška: Když se jedna kapitola programového prohlášení vlády tluče s druhou a třetí v Ekolistu 19.2.2019
Náhledový obrázek: ilustrační