Úvodní stránka 30 DOPORUČUJEME 30 Pravé příčiny délky stavebního řízení v ČR nový „stavební ANO zákon“ neřeší. Naopak šlape na zákonnost, práva vlastníků a veřejný zájem

Pravé příčiny délky stavebního řízení v ČR nový „stavební ANO zákon“ neřeší. Naopak šlape na zákonnost, práva vlastníků a veřejný zájem

Nový stavební zákon prošel jako velbloud uchem jehly – nebýt hlasů KSČM, SPD a Trikolóry, zákon by potřebnou většinu ve Sněmovně nezískal.
Na svět mu pomohla zejména legenda, že zlepší poměry na trhu s bydlením. Zákon díky novým procesům zrychlí výstavbu, a ta prý zase zlevní ceny bytů.

Že jde o nereálné očekávání, potvrzuje i aktuální analýza OECD k bytové politice České republiky.

Argumentů, které vyvracení legendu o možnosti se z bytové krize prostavět, je ale mnohem více.
I to by měla mít na paměti nová Sněmovna při revizi stavebního zákona.

MÝTUS:

V mediálním prostoru převládl názor, že stavební řízení jsou v ČR nepřiměřeně dlouhá a že je to způsobeno především platným stavebním zákonem.

REALITA:

Nepřiměřená délka řízení u některých stavebních záměrů v ČR není způsobena primárně platným stavebním zákonem, ale faktickými příčinami (viz Dílčí analýzy od Arniky a Otevřené společnosti):

*tím, že stavebníci podávají nedostatečné žádosti, bez podkladů nebo řádné dokumentace,
*tím, že záměry navrhují v nepřiměřené podobě nebo v území s významnými střety veřejných nebo soukromých zájmů,
*tím, že arogantně prosazují „od stolu“ připravené projekty bez ochoty ke kompromisům na základě vyjednávání s dotčenými orgány, obcemi a veřejností,
*popřípadě tím, že stát neumí sehnat a udržet kvalitní úředníky, kteří by byli schopni vydat v přiměřených lhůtách precizní rozhodnutí, jež se nezhroutí při podání jednoho odvolání či správní žaloby.

Pokud jde o zákonnou úpravu, naše úředníky přivádí k zoufalství spíše zběsilá frekvence nepromyšlených novelizací než vlastní text paragrafů, v němž se po nějaké době nakonec všichni naučí chodit.

Podle nové úpravy mají státní stavební úřady při povolování staveb samy rozhodovat o odnětí půdy ze zemědělského nebo lesního půdního fondu, o kácení dřevin, o zásazích do významných krajinných prvků, jako jsou lesy, vodní toky, rybníky či louky, o povolování výjimek ze zákazů stanovených na ochranu chráněných druhů rostlin, živočichů a památných stromů a dokonce i o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA); jen v některých případech k tomu budou potřebovat (nezávazné) „vyjádření“ dosavadního specializovaného dotčeného orgánu.

Doporučujeme celou analýzu z 29. 10. 2021 v Ekolistu:
Svoboda, Kolínská: Analýza OECD ukazuje, že nový stavební zákon není klíčem k dostupnému bydlení

Náhledový obrázek: ilustrační

Vše o stavebním zákoně v Otevřených novinách ZDE.

 

Předchozí info v ON:

Dostálové stavební zákon aneb prohra budoucnosti. Je naděje po volbách?

 

Související v ON:

Nedostatek bytů je populistický blábol. Řešením není výstavba dalších

Podrobnosti o uživateli Zita Kazdová

MUDr. Zita Kazdová dobrovolnice v neziskovém sektoru, původní povolání stomatolog Přemýšlejme globálně, čiňme se lokálně – naše okolí i svět zázračně prokouknou!

Odeslat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude publikována. Required fields are marked *

*

x

Check Also

Jak lze spojit zemědělskou produkci s udržitelnou výrobou elektřiny? Odpovědí je agrovoltaika

Agrovoltaika, agrivoltaika nebo taky agrofotovoltaika. Jestli jste tyto pojmy dosud neslyšeli, vězte, že se jedná o spojení zemědělské produkce a energetiky. V České republice aktuálně najdeme dvě instalace, jednu mikro ...