Úvodní stránka 30 TÉMA 30 Doprava 30 Praha má první vodíkový autobus. Kudy jezdí a jaké má parametry

Praha má první vodíkový autobus. Kudy jezdí a jaké má parametry

 14. července 2023  vyjel do pravidelného provozu v pražské MHD na lince č. 170 první vodíkový autobus Škoda H’CITY.

Linku č. 170 pro testovací provoz prvního vodíkového autobusu DPP vytipoval na základě základních kritérií, jako je délka a profil linky či typ nasazovaného vozidla. Autobusová linka č. 170 zajišťuje tangenciální spojení barrandovského sídliště s oblastí Jižního Města. Patří mezi nejdelší městské linky se 40 kilometry na jeden oběh, má současně kopcovitý profil a je obsluhována 12metrovými autobusy typu Standard. Kromě toho trasa linky vede v blízkosti první pražské vodíkové plnící stanice.

Pilotní provoz vodíkového autobusu v pražské MHD schválila Rada hl. m. Prahy v únoru loňského roku. Na základě tohoto rozhodnutí na jaře loňského roku hl. m. Praha, DPP, Škoda Group a ORLEN Unipetrol uzavřely memorandum o spolupráci při realizaci tohoto projektu.

Základní technické parametry vodíkového autobus Škoda H’CITY

Vodíkový autobus Škoda H’CITY je nízkopodlažní vozidlo s celovozovou klimatizací vybaveno PEM palivovými články Ballard FC Move 70 o maximálním výkonu 72 kW a minimálním výkonu 8 kW, ve kterých je vzájemnou reakcí vodíku s kyslíkem ze vzduchu vyráběna elektrická energie pro trakční pohon. Do vzduchu se uvolňuje vodní pára jako vedlejší produkt chemické reakce. Vozidlo je zároveň vybaveno trakční baterií Nano Power LTO, 36 Ah, 22,9 kWh, která slouží k vyrovnání výkonových požadavků (rozjezdy, rekuperace při brzdění), ale umožňuje i nouzový dojezd cca dva kilometry (např. pro pojíždění v zázemí DPP). Pro případné samostatné nabíjení a balancování této baterie je k dispozici standardizovaná nabíjecí zásuvka CCS2. Pro vytápění interiéru vozidla v zimním období je využíváno odpadní teplo z palivového článku, pro velmi nízké teploty je k dispozici dále doplňkové elektrické topení.

  • Délka: 12,02 metru
  • Šířka: 2,55 metru
  • Výška: 3,43 metru
  • Počet míst k sezení: maximálně 30 osob
  • Celkový počet cestujících: až 85
  • Prostor pro invalidní vozíky nebo kočárky: 2
  • Maximální rychlost: 80 km/h
  • Dojezd: až 350 kilometrů
  • Maximální výkon motoru: 160 kW
  • Hmotnost: 11 500 kilogramů bez cestujících
  • Kapacita vodíkových nádrží: 39 kilogramů
  • Plnící tlak: 35 megapascalů (350 barů)
  • Průměrná deklarovaná spotřeba: cca 10 kilogramů vodíku na 100 kilometrů v městském provozu

 

Zdroj: TZ 1. náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), ZDE.
Náhledový obrázek: ilustrační

 

Předchozí k tématu v ON:

Pilotní vodíkový autobus bude jezdit v Praze na lince 170 z Jižního Města na Barrandov

První vlaštovky vodíkové revoluce v dopravě dorazily i k nám

Je vodíková pasta budoucností dopravy? Výzkum pokračuje

Klimatická změna je výzvou pro průmysl. Neposlouchejte dinosaury a chtějte řešení pro budoucnost

Podrobnosti o uživateli Zita Kazdová

MUDr. Zita Kazdová dobrovolnice v neziskovém sektoru, původní povolání stomatolog Přemýšlejme globálně, čiňme se lokálně – naše okolí i svět zázračně prokouknou!

Odeslat odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude publikována. Required fields are marked *

*

x

Check Also

Babiš, mafiánských vazeb a vztahů

Babišovo „zaklekávání“ na živnostníky udělalo ze státu nepřítele. A není se čemu divit…

“Konec neskutečné buzerace státu po 7 letech. Dnes to skončilo. Vyhráli jsme. 7 let strachu, beznaděje, utracených peněz za advokáty. To je dýl, než trvala druhá světová válka. Zničené nervy, ...