Je vodíková pasta budoucností dopravy? Výzkum pokračuje

Usnadní Powerpaste využití vodíku v dopravě?

 

Pomineme-li cenu vodíku, obzvláště pak toho „zeleného“ (více viz Čistou stopou Prahou Evropská vodíková strategie a auta na vodík), brzdí nejvíce rozvoj dopravy založené na palivových článcích nutnost skladovat vodík pod extrémním tlakem v masivních nádržích spolu s potřebou speciální infrastruktury velmi drahých čerpacích stanic pro jeho tankování. Vědci Fraunhoferova ústavu přišli na to, jak se tomu vyhnout. Jejich řešení spočívá ve skladování vodíku při běžném atmosférickém tlaku v chemické sloučenině, která má formu pasty. Budování nákladné paralelní distribuční sítě by tak nebylo nutné, pasta by mohla být k dostání v běžné síti tankovacích stanic.

Pasta se vyrábí sloučením vodíku s hořčíkem při tlaku pěti až šesti atmosfér a teplotě 350 °C. Tím vznikne hydrid hořečnatý MgH2, do kterého se dále přimísí ester a kovová sůl. Finální produkt lze plnit do libovolných nádob. Je stabilní až do 250 °C. V praxi to znamená, že odolá i slunečním paprskům v největších vedrech. Při manipulaci s vodíkovou pastou nehrozí exploze.

 

DOPORUČUJEME celý zajímavý článek ZDE.

… Zatím nezbývá než čekat, jestli se vodíková pasta prosadí a v jakém spektru dopravních prostředků to nakonec bude. Fraunhoferův ústav již začal budovat pilotní linku, která začne po dokončení plánovaném ještě na letošek produkovat čtyři tuny pasty ročně.

 

Zdroj: Čistou stopou Prahou, únor 2021

Související příspěvky