Pátek pro budoucnost – i České republiky! Středoškolská stávka v pátek 15.3.2019. AKTUALIZACE

AKTUALIZACE  18.3.2019 „Dycky Země“

„Dycky Země!“ aneb demostrace pro ochranu klimatu v pátek 15.3.2019

Původní z 13.3.2019

„Čeští středoškoláci vydali prohlášení adresované politikům i spoluobčanům. Připojují se v něm ke svým kolegům z dalších 50 zemí a na 15. března svolávají “stávku za klima”.

Je velmi pravděpodobné, že klimatické změny se stanou největším problémem a výzvou 21. století. Sucho, které bylo jednou z příčin občanské války v Sýrii (a tedy i migrační krize), se čím dál víc začíná projevovat i u nás. Podle vědců máme 12 let na odvrácení nevratného poškození ekosystému.

Středoškoláci politikům vzkazují: “Ve škole se učíme, jak důležité jsou vědecké poznatky. Politici před vědeckými poznatky ale zavírají oči… Víme, co dělat a jak se vyhnout nejhoršímu. Jediné, co chybí, je akce.” Je povzbudivé, že se o slovo začíná hlásit generace narozená po roce 2000. Třeba je právě toto téma přivede i k zájmu o politiku. Tak uvidíme, jak se mladí k celé věci postaví.

Středoškoláci mohou prohlášení podepsat – ZDE.“

Milion chvilek pro demokracii
Náhledový obrázek:ilustrační

„..Nemůžu samozřejmě mluvit za všechny pedagogy, kteří se zaměřují na environmentální výchovu, vycházím ovšem z dokumentů, které používá MŠMT pro průřezové téma environmentální výchova, z výzkumů a z vývojové psychologie i z cílů a prostředků environmentální výchovy, které definuje MŽP. Zaměřím se především na argumenty, které padají v diskusích a novinových článcích:

1. demonstrují z vlastního přesvědčení?

Středoškolák je dospívající člověk ve věku 15 až 20 let, pokud studuje gymnázium, má většinou lepší mediální gramotnost, než běžný senior i leckterý dospělý. Ovládá jazyky, jezdí po světě. Rozhodně bych byl opatrný v argumentacích, že je snadno ovlivnitelný médii. Dospívající v této době mají svou hlavu, a pokud jsou o něčem přesvědčeni, volí ostřejší řešení, klidně i občanskou neposlušnost. Navíc průměrný student střední školy většinou ještě nemůže volit nebo je to čekající prvovolič a nemůže tedy ovlivňovat své okolí podobně jako dospělý. A tak je demonstrace jedna z mála legitimních možností, jak mohou svůj názor veřejně projevit. To, že studenti stávkují, je rozhodně jejich vlastní přesvědčení, dozajisté v tomto nebudou manipulováni.

2. legitimita stávky či demonstrace studentů

Asi by neprošlo tvrzení, že dospělí mohou stávkovat a demonstrovat za svobodu médií, vyšší platy, politickou kulturu, svobodu, ale studenti za čisté životní prostředí a snižování emisí CO2 nikoliv. Vzpomeňme na rok 1989, kdy tehdejší vládní představitelé demonstraci zpochybňovali s tím, že jim děti nebudou říkat, co mají nebo nemají dělat. Nezapomeňme na ono skandování: „Nejsme děti“, myslím, že mají právo se vyjadřovat k tématu, které přímo ovlivňuje kvalitu jejich budoucího života.

3. „děti se mají učit a ne protestovat“

Věřím a tady jsem o tom bytostně přesvědčen, že vedení kampaně, komunikace se školou, médii i rodiči, otevření celospolečenské debaty na téma ochrany životního prostředí a planety i ta skutečnost, že studenti musí najít argumenty a počítat s konfliktem (ve smyslu konstruktivní výměny názorů), jim pro jejich budoucnost (ať už bude jakákoliv) dá mnohem víc, než sebelépe vedená páteční výuka ve škole. Stávkovat v zaměstnání můžeme a ve škole ne?

4. „dětem nepřísluší hodnotit a řešit globální změny klimatu“

Právě naopak. Smyslem celé environmentální výchovy je naučit děti žít život, který bude ohleduplný k životnímu prostředí. Našim cílem je, aby si děti zamilovaly přírodu, poznaly základní zákonitosti, rozeznaly problém a porvaly se s konfliktem, a aby z nich byli odpovědní spotřebitelé, občané i voliči, kterým není lhostejno, jak vypadá krajina, příroda nebo klima na Zemi.

Jsem rád, že se čeští středoškoláci do protestů, které jsou celosvětové, přidali. To, že poukazují na to, že politici poslouchají spíše lobby než vědce, to že volají po čistější budoucnosti a bojují proti změnám klimatu, je správné. Že používají ráznější kroky, než bychom volili my, přece nevadí. Buďme rádi, že se zajímají o svou budoucnost, a přejme jim trochu lepší vyhlídky, než jaké jsou nejen prognózy klimatologů, ale i obrázky české krajiny zasažené nebývalým suchem a extrémními výkyvy počasí.

Martin Kříž, programový ředitel střediska ekologické výchovy Chaloupky v Ekolistu 6.3.2019 ZDE.

 

Předchozí k tématu v ON:

Popeleční středou začíná příprava na Velikonoce – šance na pokání a smysluplné jednání. Připojme se k dětem, které chtějí mít budoucnost!

Související příspěvky

2 komentáře

  • Tvrdit o necem, co vzniklo extrapolaci, ze je vedecke, je primo krystalicka forma fake a zneuzivat to k brain-washingu nastupujici generace, je zlocinem proti lidskosti. Bohuzel si vetsina rodicu nevsima, ze dnesni skolstvi potlacuje jakekoliv naznaky kritickeho mysleni u deti. Je pak primo priznacne, ze je akce biorobotu naprogramovana na 15.3., snad aby se overilo, ze zotrocena pracovni masa si nevzpomene na jine udalosti, ktere se tento den staly a ktere vedly k zotroceni spolecnosti demokraticky smyslejicich lidi. Je to snad proto, aby pak pripadne vadne kousky, ktere se projevi kriticky, bylo mozne vcas „vyradit“?