Ne všechno funguje ... Víme o tom a pracujeme na nápravě. Děkujeme za pochopení.

Nejkritičtější smogové měsíce bývají červenec, srpen, leden a únor. Pohodlí mnohých válcuje životy všech. Změňme to!

„Za největší znečišťovatele ovzduší bývají nejčastěji označovány elektrárny spalující fosilní palivo, letadla, nákladní lodě a průmyslové zemědělství. Pokud jde o celkový počet emisí v naší atmosféře, opravdu tomu tak je. Jenomže nejzákeřnějším znečišťovatelem velkých měst včetně Prahy je silniční doprava… Když je znečištění ovzduší obzvlášť silné, říkáme mu smog. O tomto fenoménu, jehož pojmenování vzniklo jednoduše spojením anglických slovíček pro kouř a mlhu – smoke a fog –,  jsme u nás už před nedávnem psali

Podle dat z Předběžných zhodnocení kvality ovzduší Českého hydrometeorologického ústavu (ZDE) patří mezi nejkritičtější měsíce leden, únor, červenec a srpen. Jde tedy o období, kdy vrcholí nejstudenější, respektive nejteplejší roční období a rozptylové podmínky jsou nejhorší.

ZIMNÍ SMOG je zpravidla způsoben vysokými koncentracemi pevných částic.
Při LETNÍM SMOGU nám zase nejvíce škodí přízemní ozon, který vzniká reakcí výfukových plynů se slunečním zářením.

KDYŽ UŽ MUSÍM VEN/VYVĚTRAT, KDY JE NA TO NEJLEPŠÍ ČAS?
CO MŮŽU UDĚLAT, ABYCH SMOGOVE SITUACI PŘEDCHÁZEL, PŘÍPADNĚ ZMÍRŇOVAL JEJÍ DOPADY A TRVÁNÍ?

… dozvíte se v článku  „Kdy nám hrozí smog a jak se zachovat při smogové situaci?“ ZDE.

Každý kuřák by si měl uvědomit, jak ovlivňuje svým kouřením i ty, kteří sedí kolem něho u stolu a jsou nekuřáci, stejně tak by měl přemýšlet každý motorista.

Několikrát jsem ráno počítal, kolik lidí jede samo v autě. V průměru mi vyšlo, že v sedmi autech z deseti jede pouze řidič. A zde by si lidé také měli uvědomit, že z místa svého bydliště nepřesouvají pouze svou váhu, ale současně přesouvají v průměru jednu tunu, což je váha jejich auta. K tomu, abych přesunul svých sedmdesát kilo, potřebuji přesunout tunu z místa bydliště do místa pracoviště a tu tunu poté přesouvám zase zpět. Těmi exhalacemi ohrožuji sebe i okolí, takže by se dalo s trochou nadsázky říci, že jsme pasivními kuřáky motoristů.

Pohodlí je limitujícím faktorem pro mnoho lidí. Za pohodlí jsou lidé schopni obětovat životní prostředí a jsou schopni také obětovat své zdraví a zdraví svého okolí…Pokud tady nebudou lidé, kteří tyto mantinely nastavují, tak věřte, že bude dlouho pohodlí člověka válcovat životní prostředí.

Z rozhovoru s prof. MUDr. Pavlem Pafkem, 18.2.2019 „Jsme pasivními kuřáky motoristů, říká profesor Pafko pro Čistou stopou Prahou“ ZDE.

Zdroj: Čistou stopou Prahou
Náhledový obrázek: ilustrační

Související příspěvky