Kovyho mediální ring – pět lekcí ke stažení. Nejen pro školu

Kovyho mediální ring

Pětidílný pořad Kovyho mediální ring přináší praktické tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií.

Průvodce pořadem, youtuber Kovy, si pokládá 5 klíčových otázek
KDO?, CO?, KOMU?, JAK? a PROČ?,
kterými posuzuje důvěryhodnost a účel jednotlivých mediálních sdělení.

Kromě toho přibližuje různá mediální témata například
roli médií ve společnosti,
přesvědčovací techniky reklamy,
sociální bubliny či
internetové algoritmy.
Součástí každého dílu je krátká analýza, anketa mezi žáky a vystoupení mediálního odborníka.

https://www.jsns.cz/lekce/226333-kovyho-medialni-ring

 

Zdroj: Člověk v tísni – Jeden svět na školách
https://www.jsns.cz/

 

„Mediální gramotností by měl v dnešní době informačního chaosu disponovat každý z nás. Dopady sociálních sítí a stovek zdrojů informací na formování názorů, schopnost argumentace i kritické myšlení jsou drtivé a ukazuje se, že nejsme na novou dobu připraveni,“ vysvětluje dvaadvacetiletý influencer a youtuber Karel Kovář alias Kovy.
Osvětu šíří i ve svých videích na YouTube, projekt ale podle něj posouvá jeho snahu na jinou úroveň. Pod každým z videí, která jsou od 28.1.2019 zdarma přístupná na webu Jednoho světa na školách, jsou výukové materiály pro využití ve školách. Připravili je odborníci z Člověka v tísni.

Přestože se na většině škol učitelé mediální výchově v různé míře ve svých hodinách věnují, nedávná zpráva České školní inspekce upozornila, že nedostatečně. Děti mají sice povědomí o fungování a roli médií, nezvládají ale interpretovat zprávy a nepoznají manipulaci ve sdělení. Podle inspektorů chybí učitelům metodická podpora i již zmíněné pomůcky, v mediální výchově se navíc vzdělávají sami.

Také nedávný průzkum agentury Median pro Člověka v tísni potvrdil, že řada středoškoláků neumí zprávy kriticky hodnotit − jen polovina z tisícovky studentů rozeznala komerční sdělení od zpravodajského textu. A přestože mladí čerpají většinu zpráv z internetu, ukázalo se, že často nevědí, jak fungují internetové vyhledávače a sociální sítě. Jasno nemají ani v tom, která média jsou veřejnoprávní, co jsou to dezinformační weby a kdo vlastní soukromá média. Například web ParlamentniListy.cz považuje za veřejnoprávní nebo neví, zda je, či není médiem veřejné služby, přibližně 57 procent žáků…“ celý článek Adély Skoupé v HN 28.1.2019 ZDE.

 

Související v ON:

DOPORUČUJEME: Mapa médií – každodenní průvodce paralelním světem informací a dezinformací

Související příspěvky