Komplexní koncepce dopravních opatření a regulace parkování u nádraží. Příklad dobré praxe od sousedů z Úval. AKTUALIZACE: záznam projednání 4.2.2019

AKTUALIZACE 4.2.2019 :
„Tým Fakulty dopravní ČVUT v Praze pod vedením docenta Jiřího Čarského bude prezentovat návrh regulace provozu a parkování v oblasti okolo nádraží v Úvalech. Součástí tohoto návrhu je i řešení výstavby nového autobusového terminálu u nádraží, infrastruktury pro cyklisty a další posílení autobusových linek, včetně obsluhy lokality Pařezina.“

Původní 9.1.2019:

Město Úvaly se již více let potýká s problémem parkujících osobních automobilů v oblasti u železniční stanice. Důvodem je zde stále výhodná možnost ponechání osobního automobilu a pokračování vlakovými spoji do hlavního města Prahy, kam tito uživatelé osobních automobilů denně dojíždějí převážně za zaměstnáním. Stávající záchytné parkoviště u železniční stanice Úvaly fungující, byť bez oficiálního označení dopravním značením, prakticky na principu P+R a další přilehlé ulice jsou již nyní kapacitně nasyceny osobními automobily při stále více převyšující poptávce a tento problém se postupně přenáší do stále vzdálenějších oblastí od železniční stanice.

1.1. Cíle předložené koncepce řešení
Za účelem eliminovat všechny negativní jevy vyplývající ze situace popsané výše v souvislosti s každodenním parkováním vozidel, která nepatří rezidentům města Úvaly, v oblasti blízkého okolí železniční stanice Úvaly, byl stanoven níže uvedený obsah předložené koncepce řešení uvedeného problému:

  • analýza stávajícího stavu místních komunikací v oblasti ohraničené ulicemi Jiráskova, Havlíčkova, Nerudova, Jungmannova, Pražská, Raisova, Kožíškova (dále jen „Vinohrady“) a dále v oblasti „Pod tratí“ se zaměřením na (viz kapitola 2.):
  • pasport stávajícího svislého dopravního značení (viz kapitola 2.2.)
  • stanovení stávající maximální legální kapacity parkovacích míst s jejich hypotetickým grafickým vyznačením (viz kapitola 2.3.)
  • doplňující průzkum dopravy v klidu (zaměřený na obsazenost parkovacích míst, obratovost vozidel a délku stání vozidel) v oblasti „Vinohrady“ (viz obr. 1), dále v oblasti „Pod tratí“ (viz obr. 2), a navíc pro ulice Štefánikova a Švermova (viz kapitola 3.)
  • komplexní a podrobný návrh regulace parkování v oblasti ohraničené ulicemi Jiráskova, Havlíčkova, Nerudova, Jungmannova, Pražská, Raisova, Kožíškova a dále v oblasti „Pod tratí“ s cílem zamezení nebo přísné regulace parkování vozidel, která nepatří rezidentům v řešené oblasti s důrazem na zabránění přesunu těchto vozidel jižně od ulice Pražská (viz kapitola 4.)
  • schéma rozmístění jednotlivých zón podle režimu parkování a jeho zpoplatnění (viz kapitola 4.1.)
  • návrh umístění nebo změn svislého dopravního značení v řešené oblasti včetně vyjádření odlišností různých navržených režimů parkování (viz kapitola 4.2.1.)
  • návrh vyznačení příslušných parkovacích míst v řešené oblasti pomocí vodorovného dopravního značení (VDZ) včetně rozlišení navrženého režimu parkování (viz kapitola 4.2.2.)
  • návrh způsobu zpoplatnění parkování ve vybraných úsecích (anebo jiných možností regulace parkování) a jeho kontroly (viz kapitola 4.3.)
  • návrh časové regulace parkování v podzemních garážích nově navrhovaného polyfunkčního objektu na Náměstí Svobody (viz kapitola 5.) s cílem zejména zamezení nebo přísné regulace parkování vozidel, která nepatří zákazníkům ani návštěvníkům ani obyvatelům výše uvedeného objektu (návrh způsobu zpoplatnění parkování a jeho kontroly v závislosti na době stání)
  • schéma upravených tras linek autobusové veřejné hromadné dopravy (dále jen „VHD“ – viz kapitola 6.2.)
    • včetně zřízení zastávky na Náměstí Svobody (viz kapitola 6.2.2.)
    • se zohledněním možnosti obousměrného provozu v oblasti „Pod Tratí“ za účelem objetí železničního přejezdu (viz kapitola 6.2.1.2.)
  • návrh nového autobusového stanoviště (viz kapitola 7.) v místě stávajícího parkoviště P+R u železniční stanice Úvaly určeného pro stávající linky autobusové VHD (včetně posouzení vlečných křivek – viz kapitola 7.4.) za níže uvedených omezujících podmínek:
    • s možností vjezdu i výjezdu na obě strany do ulic Jiráskovy a Klánovické
    • s předpokladem počtu 5 odstavných, 1 – 2 nástupních a 1 – 2 výstupních stání
  • dopravní průzkumy provozu a uživatelů na současném parkovišti P+R na pozemku Českých drah (viz kapitola 8.):
    • průzkum skutečné maximální obsazenosti parkoviště a její porovnání s maximální kapacitou pro případ, že by parkovací místa byla vyznačena vodorovným značením (viz kapitola 8.1.)
    • dopravně sociologický průzkum zaměřený na zjištění zdroje cest parkujících vozidel a na možnou účinnost případných restrikcí s cílem dosáhnout vyššího využívání VHD místo individuální automobilové dopravy při každodenní dojížďce vlakem (viz kapitola 8.2.)
  • návrh parkovacího domu v místě stávajícího parkoviště P + R s až 3 podlažími s kapacitou stejnou nebo vyšší než je stávající parkoviště P + R (viz kapitola 9.)
  • všechna potřebná vyjádření a stanoviska dotčených orgánů státní správy, zajištěná zhotovitelem, včetně zapracování do konečného obsahu díla případných připomínek a požadavků dotčených orgánů státní správy (viz kapitola 10.1.)
  • projednání rozpracovaných návrhů řešení s městem a příslušnými komisemi Rady města s výkladem projektanta a zapracování připomínek z projednání do konečného řešení (viz kapitola 10.2.)

Komplexní koncepci včetně všech příloh si můžete stáhnout zde

Autor koncepce: ČVUT v Praze Fakulta dopravní
Ústav dopravních systémů 15. 12. 2018

Zdroj: Město Úvaly Generel dopravy a regulace parkování u nádraží
Náhledový obrázek: ilustrační

Předchozí v ON, 26.11.2018:

Město Úvaly: návrh regulace provozu a parkování v oblasti okolo nádraží ČD – zpracování zadáno dopravní fakultě ČVUT

 

Informace a inspirace z Úval v ON od roku 2015 pod štítkem Úvaly.

Tématu obslužnosti a parkování u Nádraží Praha – Klánovice
na újezdské a klánovické straně
se jako jediné věnují Otevřené noviny.
Informace, inspirace a souvislosti najdete v rubrice
Nádraží Praha – Klánovice.

 

 

Související příspěvky