Green NCAP je název nového nezávislého programu podporovaného spotřebitelskými organizacemi (svým dílem se na programu účastní také dTest) a vládami zemí Evropské unie. Jeho cílem je motivovat automobilky k výrobě vozů, které jsou „zelené“, tedy neprodukují vysoké množství škodlivin a mají co možná nejúčinnější motor – nespotřebovávají velké množství paliva nebo, v případě elektrických aut, kilowatthodin. Iniciativa Green NCAP se emisními normami inspiruje a v rámci svých přísných testů je výrazně rozšiřuje. Výsledkem je srovnání podávající přesné informace o skutečné (ne)ekologičnosti vozů různých motorizací, značek i tříd.
Hodnocení Green NCAP se od našich běžných testů liší. Celkovou známku neudělujeme v procentech, nýbrž hvězdičkách – nejvyšší počet je pět hvězd, nejnižší nula. Hvězdičkové hodnocení představuje nejjednodušší možnost srovnání ekologičnosti aut. Hvězdy udělujeme na základě výsledků ve dvou stěžejních skupinách zkoušek: indexu čistoty vzduchu a indexu energetické účinnosti.
Index čistoty vzduchu na škále od nuly do deseti bodů indikuje schopnost automobilu regulovat objem vylučovaných škodlivin.
Laboratorní testy probíhají na válcovém dynamometru, díky kterému můžeme simulovat různé typy jízd – se studeným motorem (když vyjedete z garáže), se zahřátým motorem, jízdu ve sportovním i eko režimu a jízdu na dálnici. Zjišťujeme množství několika základních typů škodlivin – nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého, oxidů dusíku (oxidu dusnatého a dusičitého) a pevných částic (prachu, sazí nebo kouře, zkrátka viditelných částí vyfukovaných látek).
Zkoušky v laboratoři doplňujeme jízdou na silnici. Emise jsou měřeny pomocí metodologie PEMS+, což je značně rozšířená a zpřísněná varianta nové homologační silniční zkoušky RDE. Jezdí se v různých nadmořských výškách (0–1300 m n. m.), na různých površích a za různých teplot (-7 až 35 °C), přičemž sbíráme informace o emitovaných oxidech dusíku, oxidu uhelnatém a pevných částicích.
Energetická účinnost značí, kolik paliva nebo elektřiny vůz spotřebovává v různých situacích. Účinnost motoru zjišťujeme při výše zmíněných laboratorních testech.
Metodologie Green NCAP se v průběhu času bude výrazně vyvíjet a známkování zpřísňovat. V praxi to bude znamenat, že automobil se třemi hvězdami otestovaný řekněme v roce 2022 bude pro životní prostředí představovat výrazně menší zátěž než stejně hodnocený vůz zkontrolovaný podle letošního testovacího programu. Počítá se také s tím, že zohledňována nebude pouze provozní šetrnost, ale přihlédne se k celému životnímu cyklu auta – zátěži na výrobu, provoz i likvidaci každého vozu.
Zdroj: Green NCAP 2019 – ekologické zkoušky automobilů 2019_dTest 8/2019