Fair Advertising: pomoc pro firmy – vyhněte se dezinformačním webům

„…Přestože od roku 2018 mají firmy v rámci reklamního systému Sklik možnost zakázat umísťování své reklamy na weby šířící dezinformace, řada z nich – často nevědomky – na těchto portálech stále inzeruje. Tato skutečnost však nemusí být způsobena neochotou firem tento problém řešit.

Internetová reklama se totiž často zadává pomocí aukcí, kdy firmy nevybírají konkrétní stránky, kde se jejich inzerce objeví, ale platí pouze za počet zobrazení a prokliků. Jednotlivé reklamy se poté zobrazují na základě tématu článku nebo profilu čtenáře, který by mohl mít o daný produkt zájem. Vzniká tak situace, kdy zadavatel reklamy neví, kde se jeho reklamy nakonec zobrazí.

Z toho důvodu vznikla v říjnu 2019 inciativa Fair Advertising s cílem upozorňovat firmy na to, že jejich internetová reklama může být jedním ze zdrojů financování webů šířících dezinformace.

Hlavní komunikační platformu iniciativy tvoří twitterový účet AdvertiseFAIR. Ten pravidelně zveřejňuje screenshoty případů, kdy se reklama určité firmy objevila na webech šířících dezinformace. Firmy jsou ve tweetech označeny, aby se o daném případu dozvěděly a měly příležitost se vyjádřit.

Iniciativa samotná se přímo nezabývá identifikací webů šířících dezinformace a spoléhá se na seznam slovenské inciativy Konspiratori.sk. Ten je sestavován na základně transparentních kritérií odbornou komisí a nabízí webům, které s klasifikací nesouhlasí, možnost přezkoumání…

V prosinci 2019 Asociace komunikačních agentur apelovala na zadavatele reklamy, aby na weby šířící dezinformace neumisťovali inzerci, jelikož to může poškodit reputaci jejich klientů.

V únoru 2020 také odstartovala inciativa NELEŽ, která firmám nabízí pomoc s nastavením reklamy tak, aby se nezobrazovala na problematických webech.“

Celý článek Aleny Zikmundové „Neinzerovat vedle hoaxů se vyplatí. České firmy si ale zvykají jen pomalu“ na HlídacíPes.org 6.4.2020 ZDE.
Náhledový obrázek: ilustrační

Související v ON:

Dezinformační weby tloustnou z reklamy. Nekrmte je!

 


DEZINFORMACE – jak se jim bránit?

v Otevřených novinách ZDE.

Související příspěvky