Ne všechno funguje ... Víme o tom a pracujeme na nápravě. Děkujeme za pochopení.

Dezinformační weby tloustnou z reklamy. Nekrmte je!

Odříznout dezinformační servery od příjmů z reklamy a omezit tak šíření lživých informací si dává za cíl nová iniciativa Nelež. Spojili se v ní profesionálové z oboru komunikace, médií, práce s daty a kreativního průmyslu: „Věříme, že to povede k posílení dezinformační imunity společnosti – nekrmení těchto webů by se mělo stát etickou normou a společenskou zodpovědností všech komerčních značek,“ říkají.

K projektu se už některé velké firmy otevřeně připojily: T-Mobile, Česká spořitelna, Komerční banka nebo HBO.

Na další se budou členové spolku aktivně obracet. Při představení projektu ukázali řadu příkladů reklamy, kde se jména zavedených značek a známých firem (jako například UNICEF, ING, Kiwi, Billa, ČEZ a další) prezentovala na dezinformačních webech a u textů, s nimiž by pravděpodobně tyto subjekty spojovány být nechtěly, například u zpochybňování smyslu očkování…

Samy firmy o tom, že inzerují na problematickém webu, obvykle ani nevědí…

Jedním z výrazných znaků dezinformačních webů je jejich netransparentnost právě ve věci financování. Obvykle však deklarují dva druhy příjmů – z podpory čtenářů a právě z reklamy. Jaké přesně příjmy jednotlivé weby z reklamy mají, z vnějšku vyčíslit nelze. Pro weby, které mají měsíční návštěvnost převyšující milion, jde však už o zajímavé sumy.

„Nebezpečí je v tom setrvalém bombardování veřejnosti, v přesvědčování o narativech nebezpečných pro demokracii, jako je třeba přepisování dějin. Z těch webů setrvale proudí toxický obsah, je to kontinuální tok dezinformací,“ říká zakladatel Semantic Visions František Vrabel…

„Většina z nás má vlastní negativní zkušenost s dopady dezinformací ve svém bezprostředním okolí. Ukazuje se, že mají velký dopad nejen na společnost, ale často i na osobní vztahy mezi lidmi,“ říká Bob Kartous s tím, že rizika se budou dále zvyšovat s postupujícím rozmachem technologií a nástupem takzvaných deep fakes – mimo jiné falešných fotografií, nahrávek a videí.

Celý článek Roberta Břešťana „Nekrmte dezinformační weby inzercí, vyzývá firmy nová iniciativa Nelež“ z 13.2.2020 na HlídacíPes.org ZDE.
Náhledový obrázek: ilustrační

 

Dezinformace není informace.
Jak je rozpoznat a jak se ubránit manipulaci a šíření zla
v Otevřených novinách ZDE.

 

Související v ON:

DOPORUČUJEME: Mapa médií – každodenní průvodce paralelním světem informací a dezinformací

Související příspěvky