Udivuje vás nebo vadí vám něco při cestování tramvají, busem MHD, metrem, nebo vlakem PID? Pro lepší orientaci v kvalitě, na kterou mají cestující nárok, vám nabízíme aktuální přehled Standardy kvality PID 2016 – ZDE.V případě, že se setkáte s něčím, co se vymyká oficiálním standardům – a to v jak v záporném, tak kladném smyslu! – neváhejte zaslat připomínku ROPIDu – organizátorovi Pražské integrované dopravy ( PID). Podněty a připomínky elektronicky ZDE.
„Standardy kvality PID jsou závazným dokumentem pro všechny železniční dopravce zapojené do PID. Aktualizace standardů kvality probíhá jednou ročně po projednání se všemi zúčastněnými stranami.“
Jak by tedy mělo vypadat standardní vybavení vlaku a zastávky PID? Přečtěte si níže:
Vlak PID (vzhled a výbava)
Funkční osvětlení, vytápění, větrání
Funkční dveře a okna
Funkční toalety
Minimální podíl bezbariérových vozidel
Maximální stáří vozidel
Kontrastní provedení prvků používaných veřejností
Pravidla pro umístění reklamy
Vnější a vnitřní čistota (včetně toalet)
Informování cestujících, informační systém (např. hlášení zastávek, digitální informační panely, zobrazovač času a tarifního pásma), souhrnná informace o zapojení železnice do PID
Chování obsluhujícího personálu
Železniční stanice/zastávka PID (vzhled a výbava)
Informování ve stanici (jízdní řády, informační nástěnka PID, akustické hlášení, informační tabla)
Bezbariérovost stanice a zastávky
Funkční označovače
Čitelnost a funkčnost informačních prvků
Jednotlivé kvalitativní standardy a jejich definice
1.1.Z Plnění odjetých km
Provoz je zajišťován v souladu s platným grafikonem – všechny objednané výkony jsou řádně odjety.
1.2.Z Dodržení kapacity vlaku
Spoj je zajišťován po celou dobu a v celé délce předepsanou pravidelnou turnusovanou náležitostí (dané složení a počet vozů) včetně dodržení předepsané kapacity 1. třídy.
2.1.Z Bezbariérovost vlaků
Dopravce provozuje určitý podíl bezbariérově přístupných vozidel.
2.2.Z Garance bezbariérových vlaků
Vlaky, vyznačené v jízdním řádu mezinárodním symbolem pro přepravu osob na vozíku pro invalidy, jsou zajištěny po celou dobu a v celé délce bezbariérově přístupným vozidlem.
2.3.Z Bezbariérovost stanic a zastávek
Sledované stanice a zastávky zařazené v PID umožňují bezbariérový přístup k vlakům.
2.4.Z Prodej a kontrola jízdních dokladů ve vlacích
Vlakový personál je povinen v každém vlaku (mimo vlaků se specifickým způsobem odbavování) prodávat jízdní doklady pomocí přenosného odbavovacího zařízení, je řádně proškolen z Tarifu PID, dále je povinen kontrolovat jízdní doklady průběžně během celé jízdy vlaku.
2.5.Z Prodej jízdních dokladů ve stanicích a zastávkách
Prodejní místo v obsazené stanici nebo zastávce je označené příslušnými piktogramy a logem PID umožňující prodej určených jízdních dokladů PID, prodejní místo je otevřené v rámci své určené provozní doby, personál prodejního místa prodává jízdní doklady PID, je řádně proškolen z Tarifu PID.
2.6.Z Funkčnost označovačů jízdenek
Označovač jízdenek PID na nástupišti nebo v prostoru stanice je plně funkční.
3.1.Z Informování ve vlacích
Informace ve vozidle (vně i uvnitř) jsou kompletní, aktuální a čitelné.
3.2.Z Informování ve stanicích a zastávkách
Informace ve stanici nebo zastávce jsou kompletní, aktuální a čitelné.
4.1.Z Plnění GVD – přesnost provozu
Provoz je zajišťován v souladu s platným grafikonem vlakové dopravy (GVD). Provoz je přesný, pohybuje-li se odchylka od jízdního řádu u sledované stanice nebo zastávky v rozmezí 0 až +5 min.
4.2.Z Přípojové vazby
Vlaky dodržují předepsané přípojové vazby v návaznosti na předepsané čekací doby.
5.1.Z Chování jízdního a staničního personálu
Provozní personál se chová slušně, vstřícně a přátelsky bez hrubého porušení pravidel slušného chování, komunikuje v českém nebo slovenském jazyce. Vlakový personál nesmí během pobytu ve vlaku nebo na nástupišti kouřit. Provozní personál je proškolen a seznámen s pravidly jednání se zrakově postiženými a tato pravidla dodržuje. Vlakový a staniční personál ochotně a aktivně podává informace cestujícím a je jim nápomocen při případných dotazech či potížích.
5.2.Z Ústrojová kázeň
Staniční a vlakový personál je po celou pracovní dobu během styku s cestující veřejností oděn v čistém stejnokroji dopravce s viditelným označením standardním způsobem dopravce (podobenka, služební číslo).
6.1.Z Čistota vozidel
Interiér i exteriér vozidla je při výjezdu na výkon čistý (exteriér s výjimkou mrazivých dnů, interiér i v průběhu výkonu), udržovaný, upravený, bez poškození jeho součástí, bez neodstraněných odpudivých prvků.
6.2.Z Funkčnost a komfort vozidel
Vytápění, větrání i osvětlení vozidla je v případě potřeby plně funkční, včetně dveří a otevíratelných částí oken. Ve vlaku je zajištěna tepelná pohoda. Ve vlaku jsou funkční a čisté toalety, vybavené toaletním papírem, mýdlem, papírovými ručníky a tekoucí vodou (kromě zimních měsíců).
6.3.Z Čistota stanic a zastávek
Prostory stanice nebo zastávky jsou udržovány čisté a schůdné i za zhoršených klimatických podmínek.
7.1.Z Rizikové situace
Cestující se ve vozidle nesetká se situací, která by mohla ohrozit jeho bezpečnost, zdraví či život. Technický stav vozidla odpovídá platným právním předpisům, případné závady je nutno ihned odstranit.
8.1.Z Stáří vozidel
Vozidlo v evidenci dopravce určených pro provoz na vlacích PID není starší než 25 let (počítá se od roku výroby nebo rekonstrukce) (neplatí pro historická vozidla nasazená při zvláštních příležitostech).
Měření a vyhodnocování
Měření jednotlivých standardů probíhá formou sběru dat od dopravců (například o plnění grafikonu), nebo pomocí tzv. fiktivních zákazníků, kteří mají za úkol sledovat jednotlivé měřené aspekty v terénu (například informování nebo čistota). Vyhodnocení plnění jednotlivých standardů kvality se provádí jednou měsíčně.
zdroj: ROPID