Z cestování vlakem se stala zábava nejen pro ty, kdo mají dost peněz, aby nemuseli jet autem, ale i pro opravdové nadšence, kteří si nastudují tarify jednotlivých dopravců, vstoupí do jejich zákaznických klubů a zaplaví si telefon jejich aplikacemi.
Pro nové zákazníky je cestování vlakem zhruba stejně nízkoprahové jako pilotování letadla…
Jak cena jízdného stoupá a reálné mzdy se již druhým rokem v kuse propadají, stává se z cestování vlakem neúnosná zátěž rodinných rozpočtů a každý, kdo chce nebo musí ušetřit, pojede raději autem. Výsledek známe: neúnosné množství aut v českých městech, chronické problémy s parkováním, dopravní zácpy, zvýšené riziko nehod, emise ze spalovacích motorů, zdravotní rizika spojená s nedostatkem pohybu… a tak dále. Všechno to, od čeho by nám kolejová doprava měla ulevit.
My to ale děláme přesně naopak. Přitom bychom nemuseli: v oblasti železniční dopravy má stát nástroje na to, aby ceny reálně ovlivňoval.
Zatímco v oblasti cen potravin vzbuzuje vládní politika neformálního nátlaku spíš soucitný úsměv, na ceny vlaků stát dosáhne snáze…
Celý komentář Pavla Pospěcha z 8. 2. 2023 najdete v HN:
Jak vyhnat cestující z vlaků? Zavítejte do e-shopu národního železničního dopravce
Náhledový obrázek: ilustrační
Související:
Komentář petra Holuba na Seznam Zprávy, 7. 12. 2023:
Glosa: Jak pojedou vlaky. S novým řádem přijíždí zdražení
Aktualizované jízdní řády v ON:
Pozor na každoroční změnu jízdních řádů od 10. prosince 2023. AKTUALIZACE