České školství nemine zásadní restart. Otevření debaty a pojmenování základních problémů: Chytré Česko

Česko potřebuje vzdělané lidi, jinak se z něj nikdy skutečně bohatá země nestane. Proto by měly být investice do školství absolutní prioritou. Jak ale ukazují data, opak je pravdou. Kvalita učitelů klesá, znalosti dětí se zhoršují. České školy se místo pramenů poznání stávají spalovnami dětských talentů.

Propad výsledků (v matematické a přírodovědné gramotnosti) o 15 až 20 bodů mezi lety 2006 a 2015 znamená propad z významně nadprůměrných pozic v rámci OECD do pozic průměrných, konstatuje studie Daniela Prokopa a Tomáše Dvořáka Analýza výzev vzdělávání v České republice, která byla vyhotovena pro Nadační fond Eduzměna…

„Myslím si, že jsme do určité míry usnuli na vavřínech. Měli jsme dojem, že jsme dobří, a tak nemusíme nic měnit. A najednou nás ostatní předběhli,“ domnívá se Zdeněk Slejška, ředitel Nadačního fondu Eduzměna, jenž chce nyní pomoci postavit úroveň českého vzdělávání znovu na nohy. „Okolní svět kolem nás se rychle mění. Jeden z našich sloganů zní: To, co stačilo našim rodičům, našim dětem již nestačí. Proto se musíme snažit najít recept, jak se posunout.“..

Zatímco se českému školství hroutí základní stavební kameny v podobě neuspokojivých výsledků v matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti, nestíhá absolutně reagovat na potřeby moderní doby – nezačleňuje do výuky patřičné moderní technologie, ale ani tolik potřebnou mediální či finanční výchovu a náležitou občanskou výchovu…

Reálně tak hrozí, že ze základních a středních odborných škol vyjde další pasivní a snadno manipulovatelná generace Čechů, náchylná lehce spadnout do dluhových pastí, stejně jako do víru všudypřítomných fake news…

Neodmyslitelnou položkou vysvědčení je také chování. Ani zde není důvod k jásotu, na českých školách totiž roste rizikové chování, zejména šikana a kyberšikana…

České školství zkrátka čeká na zcela zásadní restart, který by postavil na nohy celý vzdělávací systém a renovoval by ho podle požadavků 21. století. Na jeho konci by mohl být nejen náležitě vzdělaný, ale také spokojený a v moderní době řádně zorientovaný člověk. A spokojený učitel, jehož profese by byla ve společnosti vysoce uznávaná i náležitě ohodnocená.

 

 

Speciální projekt Chytré Česko on-line deníku Aktuálně.cz a Hospodářských novin v první fázi otevírá debatu o stavu českého školství a pojmenovává hlavní problémy. Ve druhé fázi poukáže na možná řešení a zanalyzuje je.

https://chytrecesko.org/

Související příspěvky