Špatný stavební zákon babišova vláda tlačí na sílu. Bez ohledu na následky. Doporučujeme analýzu Arniky

Ministerstvo pro místní rozvoj a premiér Andrej Babiš se domnívají, že nový stavební zákon, ruku v ruce s novou výstavbou vyvedou ekonomiku ze současného úpadku.

Návrh nového zákona nyní prochází posledními komentáři připomínkových míst. I přesto, že bouřlivá kritika současného návrhu zákona neustává, hrne se slepě vpřed.

O tom jaké důsledky může mít příprava legislativy bez znalosti příčin problémů psal Václav Orcígr pro Lidové noviny.

Přečtěte si také podrobný článek o roli IPRu, z který se ze své neschopnosti chránit veřejný zájem stává reklamní výlohou developerských projektů.

Související:

V rozhovoru pro Deník N uvedla ministryně Klára Dostálová, že jí Arnika nabídla zpracovat kompletní analýzu příčin zdlouhavého povolování staveb. Toto tvrzení není pravdivé a proto jsme ministryni vyzvali, aby vše uvedla na pravou míru. Naše dílčí analýza mimo jiné zjišťuje jak nákladné by pro ně kompletní shromáždění dat bylo, v žádném případě se nejednalo o námi nabízenou službu. Přečtěte si shrnutí celé kauzy a naše vyjádření v Deníku N.

 



Související:

Stavební úřady: developeři si za průtahy mohou sami. Nový stavební zákon problém neřeší

Nejčastějšími příčinami zdlouhavého povolování staveb jsou chyby v žádostech, nekompletní dokumentace, chybějící souhlasy zainteresovaných státních úřadů a další závady na straně developerů. Vyplývá to z odpovědí desítek stavebních úřadů, které loni oslovil spolek Arnika. Ministerstvo pro místní rozvoj přitom dokončuje nový stavební zákon, před jehož přípravou žádnou analýzu příčin pomalého povolování nezpracovalo a nechalo napsat zákon samotnými developery sdruženými v Hospodářské komoře[i]. Výsledkem je návrh omezující pravomoci měst a obcí, památkářů, úřadů na ochranu přírody nebo dotčených vlastníků nemovitostí[ii] s jediným cílem, a to usnadnit povolení často špatně připravených projektů.

Stáhněte si analýzu Arniky s názvem Dlouhé povolování výstavby v Česku – data, praxe a nová legislativa:
https://arnika.org/dlouhe-povolovani-vystavby-v-cesku-data-praxe-a-nova-legislativa/download/analyza-2

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (ANO) sice nemá vlastní analýzu, ale tvrdí, že vychází z “aplikační praxe”[iii]. Podle stavebních úřadů je realita zcela jiná. Přestože úřady ze zákona nemusí data o zdržování evidovat, ze 46 oslovených úřadů se od 27 podařilo informace získat. Za posledních 5 let průtahy delší než 2 roky evidovalo 13 úřadů a hlavní příčinou byly nekompletní žádosti předložené developery.

Tvorba nového stavebního zákona probíhá bez jakýchkoliv podkladů a jasných dat. Dílčí studie ukazuje, že zpracování komplexní analýzy by rozhodně pomohla zvýšit přehled o situaci v povolování staveb. Teprve na základě statistických dat a jejich rozboru by bylo možné připravit optimalizovanou legislativu. Příprava analýzy by byla finančně nepoměrně méně náročná než náklady na rekodifikaci, která nepovede ke kvalitnímu výsledku.

„Legislativní paskvil napsaný developery skutečné příčiny zdržování neřeší. Naopak těm, kterých se negativní dopady výstavby nejvíce dotkne, bere právo účinně se bránit a navíc ruší pravomoci odborných institucí, které chrání památky, životní prostředí i zdraví lidí. Je na čase shodit návrh Hospodářské komory se stolu, zpracovat detailní analýzu mapující kroky povolovacího procesu, která dosud chybí, a pak teprve připravit zákon založený na digitalizaci stavebního řízení. Jedině tak dosáhneme urychlení výstavby,“ říká Václav Orcígr z Arniky.

Ministryně Klára Dostálová se mylně opírá pouze o žebříček Světové banky, který se týká povolení hypotetické výstavby skladových hal na okraji města. Česká republika v rychlosti stavebního řízení drží na 157. místě. Je však třeba zdůraznit, že vychází ze zákonných lhůt nejen stavebního zákona, ale i všech souvisejících procesů, a nezohledňuje přitom realitu rozhodovacího procesu, na jehož délku mohou mít fatální vliv například právě chyby developerů. Přesto zadala ministryně vypracování zákona zájmové skupině, kterou má regulovat.

K zákonu se sešlo rekordních osm tisíc připomínek, které se nyní resort snaží vypořádat. Proti němu se však postavil Nejvyšší správní soud, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo životního prostředí, Asociace krajů̊ ČR, Svaz místních samospráv, Bezpečnostní informační služba, bývalá ombudsmanka Anna Šabatová, řada nezávislých odborníků, obcí a občanských spolků.

  • ● ● ● ●

Poznámky pro editory

[i] Nový stavební zákon omezí ochranu přírody i památek. Superúřad vezme práva všem:
https://arnika.org/novy-stavebni-zakon-omezi-ochranu-prirody-i-pamatek-superurad-vezme-prava-vsem

[ii] Nový stavební zákon z pera developerů oklešťuje práva obcí a lidí:
https://arnika.org/novy-stavebni-zakon-z-pera-developeru-oklestuje-prava-obci-a-lidi

[iii] Developeři sobě (Nedej se plus):
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410003-developeri-sobe/

 

Zdroj: Arnika.org, A2larm
Náhledový obrázek: ilustrační

 

STAVEBNÍ ZÁKON V OTEVŘENÝCH NOVINÁCH ZDE.

Související příspěvky