Pražský okruh až po roce 2023 nebo před už rokem 2019? Bezradnost z okruhu a tunelu jménem Blanka

„Poslanci z hospodářského výboru sněmovny si na středu (31.8.2018)  pozvali ministra dopravy Dana Ťoka, aby jim řekl, jak plánuje pokračovat s výstavbou Pražského okruhu. A zejména to, kdy bude jedna z nejdůležitějších staveb v republice dokončena. Jenže Ťok nakonec nepřišel. Místo sebe poslal svého náměstka Tomáše Čočka a poslanci jeho zprávou nebyli příliš nadšeni. Podle Čočka je sice oficiálním termínem, kdy by mohla být jeho východní část dokončena, stále počátek roku 2023, ale jedním dechem dodal, že toto datum je prakticky nereálné…“

více v článku ze dne 31.8.2016 na Aktuálně.cz ZDE

NEBO

„Připravovaná část Pražského okruhu mezi brněnskou dálnicí D1 a královéhradeckou D11 by se měla začít stavět do konce roku 2019. Plnění harmonogramu stavby, kterou nedávno ministerstvo dopravy vyřadilo z prioritních projektů, pro které nebude nutné opakovat proces EIA, pohlídá nově založená pracovní skupina. Měli by ji tvořit zástupci dotčených ministerstev a hlavního města. Ve středu (7.9.2016) to řekl premiér Bohuslav Sobotka…Úsek 511 měří přes 12 kilometrů a jsou na něm plánovány čtyři mimoúrovňové křižovatky. Součástí stavby, která propojí obě dálnice, jsou dva tunely. Celý Pražský okruh měří zhruba 80 kilometrů, nyní je v provozu jen asi polovina.“

více ČTK ze dne 7.9.2016 v článku v Hospodářských novvinách ZDE

?????

Za dostavbu demonstrovali v srpnu lidé z iniciativy Za dostavbu Pražského okruhu v Uhříněvsi. Hlavní tah městskou částí zablokovali na 2 minuty a demonstraci ukončily klaksony z kilometrových kolon aut na obou stranách přechodu.

Pro dostavbu východní části Pražského okruhu je klíčová běchovická křižovatka 511, která by z dosud příjemných Běchovic udělala pouhé „okolí nájezdu“ obrovských sliničních brejlí, superzatížené dopravou, proti čemuž se místní oprávněně brání:

Na stavbou křižovatky 511 je navázána též přeložka silnice I/12 známá jako „obchvat“ Újezda nad Lesy, stavba, o které se mluví od 60´let 20. století. Odkaz na „až bude obchvat“ přinesl vidinu rekonstrukce hlavního tahu Újezdem nad Lesy do podoby městského bulváru se stromořadím. Výborná výmluva na to, že „do obchvatu“ není možné kolínskou výpadovku v Újezdě jakkoli kultivovat. Mezitím stavba dvou diskontů v centru Újezda v prvním desetiletí 21. století  zničila možnost klidného újezdského bulváru: Penny a Lidl spolehlivě do Újezda i v budoucnu přitahnou automobilisty z ještě širšího okolí, než dosud. Od r. 2010 dostává představa“nic nedělat až do obchvatu“ trhliny, ale ona stará, dnes již nereálná vidina, je přeci TAK lákavá…

!!!!!!

Problémem nedokončenosti Pražského okruhu nejsou protestující obyvatelé ani trvání na zákonech o posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Je to mimo jiné stavba mnohamiliardového tunelu Blanka bez návazujících dopravních opatření a místo dokončení vnějšího okruhu Prahy. Blanka, která odčerpala veškeré finance a do města naopak přivedla ještě víc aut než dřív. Jenže tunel je tunel :-) a záliba vnich byla jedním z nejvýraznějších rysů nedávno ještě  mocného pražského primátora Béma z nedávno všemocné ODS…

„Jaký je tedy výsledek pětačtyřicetimiliardové investice? Blanka každý den posílá pod zem 70 tisíc aut. Z povrchu jich ale zmizelo podstatně méně – nový tunel zkrátka přilákal nová auta ze širšího okolí. Na souběžných ulicích s Blankou ubylo jen deset až dvacet tisíc aut. A tam, kde auta ubyla, to až na výjimky nebylo využito ke zlepšení uličního prostoru.

Desetitisíce aut, které podle původních slibů, měly skončit v tunelu, nadále zabírají ulice a zanášejí plíce Pražanů i návštěvníků města. Z mnoha desítek drobných i větších opatření, která byla plánována, prověřována, nebo která jsme navrhovali (souhrn najdete zde), se nakonec většina odložila nebo zrušila… Z doprovodných opatření, která by byla žádoucí pro to, aby se s Blanky stal skutečný obchvat centra, bylo realizováno minimum. Hodnotíme, že smysluplnosti Blanky bylo dosaženo zatím jen z 5%…“

články k Blance – před, v průběhu a po – DOPORUČUJEME na AutoMat ZDE.

Bezradnost z Pražského okruhu je kostlivcem ve skříni bezduchého inženýrského plánování, včetně snahy „přehodit“ vinu za jeho nekonečnost na obyvatele, občanské iniciativy nebo na nutnost relevantních posudků EIA. Bezradnost z Pražského okruhu je příznakem neschopnosti řešit dopravu ve 21. století jinak, než v nefunkčních myšlenkových kolejích druhé poloviny 20. století:

„Auto*Mat se tématům dopravního plánování a udržitelné mobility věnuje od roku 2013. Propagovali jsme plány udržitelné mobility, věnovali se rešerším měst, která provádějí sofistikované dopravní plánování (o tom více zde).

V roce 2014 jsme vydali dokument Vize 2025 – ucelenou strategickou Vizi Auto*Matu pro hlavní město Praha do roku 2025. Veškeré informace o Vizi Praha 2025 najdete na jejích stránkách.“

 

Pražský okruh, přeložku I/12 a Běchovickou křižovatku 511
najdete souhrnně
v rubrice Téma – Přeložka I/12 a stavba 511 ZDE.

Související příspěvky