Nemít auto? Co může udělat systém. A co můžu udělat já

Debata o budoucnosti dopravy se smrskla na politické dilema „elektromobily ANO/NE“.
Jak to bývá, realita je mnohem pestřejší.

Dnes je běžné, že v každém stroji je spalovací motor na fosilní paliva. Tenhle univerzální pohon vystřídá celá plejáda pohonů podle toho, na co ten který dopravní prostředek budeme chtít používat. Na každý účel se totiž hodí něco jiného, podle požadavku na hmotnost, velikost, účinnost, dojezd a práci stroje…

Sdílení aut politici často rámují tak, jako by někdo cizí měl jezdit VAŠÍM autem. Je to ale naopak – to my budeme jezdit cizím autem. A to auto je vždy čisté, vyluxované, dezinfikované a nabité. V Praze je takové auto vždy maximálně za rohem a bude se to rozšiřovat všude…

Časté jsou i obavy, co si počít s dosloužilou baterií z elektromobilu. Baterie doslouží, protože jim klesne kapacita po 10 letech cca na 80 %, takže jsou zbytečně těžké pro mobilní provoz, ale stále dobře funkční. Tyhle baterie se tedy můžou použít pro akumulaci elektřiny v domácnostech, podnicích nebo pohromadě v energetických komunitách. Když skončí i tento druhý život baterie, bude se recyklovat – i recyklace výrazně pokročila a ještě pokročí.

A co můžu udělat já?

… celý text
Jan Tůma: Normální bude auto nemít
doporučujeme v Ekolistu, 14. 10. 2021 ZDE.

Náhledový obrázek: Čistou stopou Prahou 2019
Carsharing se už v Praze pořádně rozjel! Velký přehled možností

 

Související v ON:

Kult automobilu patří minulosti. Potřebujeme mnohem hlubší změnu: nerůst

Související příspěvky