„České divadlo zažilo v sobotu (26.5.2018) ostudný akt agrese, který v polistopadové době nemá obdobu. Při představení Naše násilí a vaše násilí, s nímž na brněnském festivalu Divadelní svět hostoval slovinský soubor, vtrhla na jeviště skupinka bijců v modrých trikách s nápisem Slušní lidé a znemožnila hercům pokračovat. Policie se k zásahu neměla, věc začala řešit až po urgencích.
..Frljič je samozřejmě programový provokatér, jeho pohyb za hranicí je také patřičně okázalý. Chce především dráždit a je to často prvoplánové, na efekt. Pokaždé mu ovšem na tuto jeho formu někdo skočí a rozhoří se spravedlivým rozhořčením…Není to zrovna estetika, nad kterou by divák jásal a vyhledával ji, ale na druhou stranu kde se asi režie inspirovala, že? ..Leitmotiv jeho inscenace zní, že Evropa má svou vinu na současném stavu světa a že pro svůj blahobyt exploatuje jiné a nezná se k odpovědnosti. Podle režiséra je onou strategickou surovinou především ropa, ta do Evropy smí, ale Syřané nikoliv – ostatně kanystry s benzinem tvoří celé scénografické řešení, na kříži z nich pak visí Ježíš Kristus…Oliver Frljič ve svém svatém zápalu ale zapomněl na jednu věc. Žehrá-li na dnešní evropskou demokracii a tvrdí-li o ní, že je horší než totalita a ten, kdo odmítá násilí islamistů a přijímá kapitalismus, je pokrytec, uniká mu, že ve skutečné totalitě by nic takového na jevišti předvádět nemohl…
Celý tyátr kolem Frljiče má jasně politické pozadí. Strany, jejichž kredit zrovna neroste, si hodlaly nahnat politické body před komunálními volbami. Pochopila to i politická mrtvola jménem Sládek, jeho vřeštění se ale marně neslo večerem i po skončení představení.
Ještě poznámku na závěr, aby si brněnští rambové nemysleli, že jsou takoví průkopníci dělání bordelu v divadle. Už ve 30. letech se podobné excesy děly v Osvobozeném divadle, kde tzv. pravicová mládež, která byla zaplacená, narušovala představení protinacistické hry V+W Kat a blázen.
Recenze „Ostudný akt agrese s politickou mrtvolou Sládkem. Scéna znásilnění je metafora o násilném prosazování víry“ Jany Machalické z 28.5.2018 v LN zde.
„Českobratrská církev evangelická je spjata se společností, ve které žije. Proto nesmíme připustit, aby někdo o své vlastní vůli například určoval, co smí herci hrát, nebo na co se smí diváci dívat, jak se stalo při divadelním představení Naše násilí a vaše násilí v Brně 26. května. Nejde nám o interpretaci divadelní hry. Odmítáme však, aby skupiny spojené s fašismem či neonacismem používaly křesťanské hodnoty jako zástěrku pro své jednání.
V následování Krista se potkávají lidé všech ras a národů, sociálního a ekonomického postavení. Proto odmítáme, aby lidé, kteří šíří nenávist a brání svobodě, mluvili jménem křesťanů.“
Prohlášení synodu Českobratrské církve evangelické k aktuálnímu dění, konkrétně k narušení průběhu kontroverzního divadelního představení v Brně.
V souvislosti s incidentem během brněnského představení Naše násilí a vaše násilí zveřejňujeme v plném znění reakci Daniela Ženatého pro Lidové noviny ze dne 29.05.2018 ZDE.
Jakkoli hra Naše násilí a vaše násilí budí kontroverze, vybízí mimo jiné i k dialogu. Nikoli vedenému násilnou formou, přerušováním divadelních představení a pomocí hlasitých a nenávistných politických proklamací a gest. Ale pomocí sebereflexe a zamyšlení. Dovolujeme si v tomto kontextu akcentovat postřeh sociologa Jana Spousty:
„Panuje shoda, že Ježíš nikdy nemohl znásilnit muslimku. Už jen z toho prostého důvodu, že žil 600 let před vznikem islámu. Jistý balkánský autor však nyní takovou scénu předvedl na jevišti. Mluví se proto o lži a urážce křesťanství. Mě jako křesťana mnohem víc uráží a zahanbuje to, co se dělo počátkem 90. let v Bosně. Srbské „křesťanské“ milice tam prováděly genocidu muslimů. Mimo jiné zřídily tábory, kde byly zajaté muslimské ženy systematicky znásilňovány po tisících. Možná, že postava Ježíše v diskutované hře neznamená skutečného Nazaretského. Možná je to jen symbol něčeho jiného.“
Zdroj: Christnet.cz , 2.6.2018 ZDE.
„..Argumenty zakazovačů Frljičovy inscenace Naše násilí a vaše násilí na festivalu v Brně se vedle toho, že jim zhlédnuté působí morální újmu, točí kolem teze, že divadlo je placené z veřejných peněz. Však také jeden z agresorů, kteří vtrhli při představení na jeviště, tvrdil, že si toto divadlo platí, a je tudíž jeho. Úchvatná demagogie, která u prostého bijce nepřekvapí, ale kupodivu ji opakují lidé, kteří prošli i více stupni vzdělání….Ale ještě horší je, že názory jedné skupinky jsou relevantní pro politiky, kteří dospějí k tomu, že je třeba přehodnotit dotační politiku…“
Celý článek Jany Machalické „Zase máme zvrhlé umění. Peníze se dávají na základě konsenzu, ne podle toho, co komu vadí“ 1.6.208 na Lidovky.cz doporučujeme ZDE.
Tématické „Pro a proti“ Veroniky Sedláčkové s divadelním kritikem Vladimírem Mikulkou a divadelním publicistou a redaktorem deníku Právo Jiří P. Křížem ze dne 1.6.2018 na ČRoPlus doporučujeme v náhledovém okně nebo ZDE.