Část dopravních odborníků zaměřených na rozvoj a udržitelnost železnice v současnosti zažívá největší prohru posledních let.
Novelizace zákona o drahách podrobněji popsaná ve sněmovním tisku č. 332 měla za úkol harmonizovat českou a evropskou legislativu v oblasti práv a povinností cestujících a dopravců. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) však v poslední chvíli přilepil k zákonu pozměňovací návrh o tzv. „přerušení provozuschopnosti tratě“, který se původního návrhu vůbec netýká.
Odpovědí je přístup Správy železnic (SŽ, v dopravních kruzích známé také pod zkratkou #mynic). Pro „přerušení provozuschopnosti“ používejme častěji užívaný výraz „konzervace drah“. Tento návrh je překládán různými poslanci i ministerstvem dopravy v obměněné formě pravidelně již zhruba od roku 2000.
Jen za poslední tři roky byl předložen poslancem ANO Martinem Kolovratníkem (naštěstí zastaven), po volební obměně sněmovny znova iniciativou vládní koalice (opět zastaven). Nyní prošel tou nejjednodušší cestou, které se téměř nelze bránit — nenápadným pozměňovacím návrhem předloženým ministrem dopravy v roli poslance, a to až ve druhém čtení návrhu zákona.
Principem „konzervace drah“ je jednoduše zastavení provozu na dané trati. Jedná se o faktický konec údržby a o možnost snesení svršku, tedy kolejí. Zatímco rušení tratě je komplikovaným procesem, který je nutno projednat s mnoha stranami, jako jsou obce a kraje, o konzervaci rozhoduje pouze vlastník, v drtivé většině tedy sama Správa železnic.
…
Celý článek Radima Botka
najdete v Deníku Referendum, 20. 6. 2023:
Likvidace železnice nenápadným legislativním přílepkem
Náhledový obrázek: ilustrační