Ne všechno funguje ... Víme o tom a pracujeme na nápravě. Děkujeme za pochopení.

Když chceme tvořit budoucnost, nesmíme myslet v minulosti

„… Nedávno jsem četl studii, která říkala, že kdybychom uspali člověka dejme tomu v roce 1830 a probudili ho v roce 1890, tak po procitnutí příliš změn neuvidí. Kdybychom ho uspali v roce 1930 a vzbudili v roce 1990, už zažije velký šok. Ale kdybychom ho dnes uspali jen na pět let, probudí se do úplně jiného světa.

My pořád dozráváme nějakou konstantní, evolucí danou rychlostí. Náš mozek, my jako lidé. Což přestalo stačit změnám, které probíhají.

Přestalo to stačit ve chvíli, kdy přestalo platit, že společenské změny s sebou přinášely změny technologické.

Dnes jsou to technologie, které do značné míry určují, jak žijeme, pracujeme, tedy změny společenské…

[box type=“shadow“ ]
Změna se v lidské hlavě rovná „strach“. Proto bychom měli předat dítěti určitý mechanismus, obranný mechanismus ve smyslu odolnosti vůči změnám, kterých bude stále přibývat a budou stále rychlejší…

Buďme připraveni na všechny scénáře, ty dobré i špatné.

To neumíme, protože jsme se jako generace narodili do blahobytu, stáli jsme stranou velkých konfliktů, válek, neznáme hladomor, katastrofy, a pořád očekáváme, že všechno půjde hladce.

Také jsme si vše zvykli mít hned. Tak vychováváme i své děti a zapomínáme, že život je úplně o něčem jiném: odbourávání bariér a limitů.

My pořád doufáme, že na překážky nenarazíme. Nebo se jim snažíme vyhnout, místo toho, abychom si vyvinuli mechanismus, jak s nimi zacházet.
[/box]

Poučit se je v pořádku. Ale není v pořádku aplikovat minulá nastavení, mindset, způsob uvažování, jednání.

V souvislosti se změnami ve školství často slýcháme, že jsou nezbytné, abychom děti připravili na život ve 21. století. Potíž tak trochu je, že čtvrtinu 21. století už máme za sebou a rady si s tím pořád příliš nevíme. Mezery mají rodiče i české školství…

Doporučujeme celý rozhovor v EDUzínu 16. 1. 2023:
Marv Shamma: S mindsetem minulosti děti na budoucnost nikdy nepřipravíme
Náhledový obrázek: ilustrační

pozn: „mindset“ lze do češtiny přložit jako „přístup, postoj, pohled na věc, způsob myšlení, mentalita, nastavení mysli“

 

Související:

 

Související:
Umělá inteligence ve službách učitelů. Finská platforma Eduten míří do českých škol

 


Informace, pozvánky, novinky, inspirace a alternativy z oblasti školství a vzdělávání

v Otevřených novinách od roku 2015
v rubrice Téma – Školy a školství.

 

Související:

Rozevírají se nůžky mezi naším biologickým ustrojením a technickými zařízeními, která nás obklopují, nebo se dokonce stávají součástí našeho těla, a personalizovanými algoritmy, které jsou nám šité na míru. Prodlužuje se akční rádius člověka, dosah lidského zraku, sluchu i rukou a nohou. Zkracují se vzdálenosti – dění na druhém konci světa se nás dotýká daleko naléhavěji a takřka hmatatelně.

… Jak se tedy technologický svět dotýká naší víry? Jaké to má důsledky pro naše vědomí, pro naše tělo a naši duši? Jak se individualizace spirituality dotýká vzájemných vztahů? Předně duchovní život nelze od vztahů oddělit.

Spiritualita bez vztahu k lidem, přírodě, k materiálnímu světu je iluzorní a někdy i zavádějící. Člověk napájející se z tuctů duchovních pramenů může selhat ve vztazích k nejbližším…

I ve světě techniky a virtuálních propojení je možné se chovat svobodně a zároveň odpovědně. Stavět se proti všemu manipulativnímu, agresivnímu. Úsilí o všenápravu labyrintu světa má svá úskalí, nelze je přivodit násilím. Začíná u jednotlivce, proměnou srdce či pokáním. Buďme připraveni vykročit ve víře do nejistoty…

Celá úvaha Jiřího Schneidera  v magazínu Proboha! 16. 1. 2023:
Křesťan a proměny světa. Jak se našich životů dotýká rozvoj technologií?

 

Související příspěvky