„Magistrát hlavního města nemá v poslední době šanci jakýmkoliv způsobem „vybruslit“ ze skandálů kolem OpenCard, nově si magistrátní úředníci zakládají na dalším skandálu, a to se svým projektem Lítačka, která má prakticky červenou kartičku Pražana nahradit. Na tom by nebylo nic neobvyklého, kdyby za celým konceptem nově vznikající karty Lítačka, nestálo několik lidí z politického hnutí ANO Andreje Babiše, především pak „dozor“ nad Lítačkou – finanční skupinou J&T.
…Český rozhlas uvedl, že obchod s “lítačkovou” firmou byl uzavřen dříve, než projekt představila primátorka Adriana Krnáčová zastupitelům a veřejnosti. “Příslušné smlouvy byly podepsány zhruba s týdenním předstihem. Obě strany ale potvrdily, že se o tom vyjednávalo již několik měsíců předtím,” uvedl rozhlas. Tuto skutečnost kritizují jak představitelé opozice na magistrátu, tak i řada odborníků z oboru…“
celý článek “ Místo OpenCard Lítačka. Praha zavádí nový systém, nad kterým nemá opět plnou kontrolu“ Michaely Jančaříkové z 29.2.2016 na Firenet.cz ZDE
XXXXXXXXX
„…Městská akciová společnost Operátor ICT, která za projektem stojí, se bude v nejbližší době přesouvat do paláce Adria, který se nachází nedaleko Škodova paláce, kde se ( od 1.3.2016) začnou vydávat Lítačky. Za nájem v budově bude platit přes půl milionu měsíčně.
Kromě bouřlivých sporů ohledně jména nové karty se vede diskuse kolem Dopravního odbavovacího systému (DOS), ve kterém v současné době běží Opencard a poběží v něm i Lítačka. Na DOS má autorská práva eMoneyServices, z jejíhož vlivu se chce Praha novou kartou vyvázat. „S tím systémem se do budoucna nepočítá. Dopravní podnik si bude muset pořídit nový,“ vysvětlil Strnad s tím, že se tak definitivně zbaví spojení s eMoneyServices…
Opozice ale kritizuje, že žádné konkrétní částky neviděla na papíře. „Bohužel jsme nedostali vůbec žádnou informaci, kolik bude nová karta stát. Ani o tom, za co vlastně je ta částka 1,8 milionu,“ říká šéf pražské ODS Filip Humplík, kterému se nelíbí, že primátorka porušila svůj slib předat zastupitelům všechny podklady a smlouvy k Lítačce. Obává se, že nová karta může být ještě větším problémem než Opencard a v budoucnu na ni Praha doplatí.
K celkové ceně, která ještě ale nebyla vypočítána, se musí přidat poradenství ze strany XT-Card, jež město stojí dva tisíce korun za hodinu, nebo nákup nových počítačů a odbavovacího systému v ceně mezi 15 a 30 miliony korun, ve kterém Lítačka poběží. Operátor ICT navíc od města dostává pět milionů za měsíc, které se do celkové ceny také promítnou. Pro město zajišťují kromě Lítačky i další služby. „Řešíme stále i Opencard,“ sdělil Strnad.
Konečné náklady budou známé na konci června. Strnad na rozdíl od Krnáčové připustil, že můžou přesáhnout deset milionů. Určitě ale nebudou vyšší než třicet milionů, dodal.“
Lítačka na počkání
◼ První Lítačky, tedy nové průkazy na pražskou hromadnou dopravu, se začnou vydávat zítra ve Škodově paláci. Zájemci kartu dostanou na počkání, potřebovat budou občanský průkaz. Majitelé Opencard si pro Lítačku musí zajít až ve chvíli, kdy jim stará karta přestane platit. Do té doby si kupony mohou dál nahrávat na původní červenou kartu.
◼ Nová karta bude dál platit i na příměstských linkách, jak autobusových, tak vlakových. A stejně jako Opencard bude sloužit také jako průkazka do Městské knihovny v Praze.
Opencard za 1,7 miliardy
◼ Pořízení programu pro Lítačku stálo 1,9 milionu korun a náklady na celý projekt nemají podle primátorky přesáhnout deset milionů. Opencard, která bude postupně nahrazena, přitom ve stejné fázi stála hlavní město 165 milionů a její celkové náklady přesáhly 1,7 miliardy korun. V době, kdy město Opencard pořizovalo, byly ale náklady na vývoj softwaru a dalších komponentů na jiné úrovni, a tedy i ceny byly jiné.
◼ Firma eMoneyServices, vlastník Opencard, už v minulosti podala na Prahu několik žalob. Zvažuje také podat mezinárodní arbitráž.
celý článek “ Lítačka startuje. A může být nakonec dražší, než slibuje primátorka Krnáčová“
Markéty Šrajbrové a Lukáše Prchala z 29.2.2016 v HN ZDE
XXXXXXXXX
Otázky a odpovědi o správném používání lítačky přináší iDNES, metro.cz v článku Roberta Oppelta ZDE.
XXXXXXXXX
O projektu LÍTAČKA jsme již psali zde:
Soud kvůli OpenCard a tajná „Lítačka“ místo tramvajenky
Primátorka má lítačku, pražané tramvajenku
XXXXXXXXX
Volně k tématu doporučujeme též Barvy moci Jindřicha Šídla aneb jak jsme v Praze stavěli koalici v HN ZDE.