Ne všechno funguje ... Víme o tom a pracujeme na nápravě. Děkujeme za pochopení.

Jak se naučit kritickému myšlení, kvalitním vztahům nebo zdravému životnímu stylu? Pomáhají programy Primární prevence rizikového chování

Co bychom si měli odnést ze školy? Nejsou to jen vyjmenovaná slova, násobilka, periodická tabulka a Přemyslovci, ale také kritické myšlení, schopnost budovat kvalitní vztahy a zdravý životní styl. Právě na ten cílí preventivní programy, které školy musejí pro žáky pořádat. Strašit rakovinou plic a AIDS už ale dnes nestačí…

 

Programy primární prevence rizikového chování se odvíjejí od zadání: „Důležité je, aby byly kontinuální a dlouhodobé. Právě dlouhodobé působení je jedním z velmi významných parametrů. Naopak očekávat, že když děti na dvě hodiny naženeme někam do kina, kde jim někdo něco říká, a předpokládat, že jim to změní život začnou se chovat bezpečně, je hodně naivní,“ upozorňuje. Co naopak funguje, jsou programy postavené na prožitku a na emocích.

Vysoce efektivní jsou například prožitkové programy, které staví na posilování sociálních kompetencí dětí nebo dovedností týkajících se jejich self-managementu. Dalším takovým obecným požadavkem je i věková přiměřenost.

Celý článek Terezy Čapkové najdete v EDUzín, 9. 6. 2023:
Odstrašit děti od rizikového chování? Nefunguje. Lépe zabírají prožitky

Náhledový obrázek: ilustrační

Související příspěvky