Co bychom si měli odnést ze školy? Nejsou to jen vyjmenovaná slova, násobilka, periodická tabulka a Přemyslovci, ale také kritické myšlení, schopnost budovat kvalitní vztahy a zdravý životní styl. Právě na ten cílí preventivní programy, které školy musejí pro žáky pořádat. Strašit rakovinou plic a AIDS už ale dnes nestačí…
Programy primární prevence rizikového chování se odvíjejí od zadání: „Důležité je, aby byly kontinuální a dlouhodobé. Právě dlouhodobé působení je jedním z velmi významných parametrů. Naopak očekávat, že když děti na dvě hodiny naženeme někam do kina, kde jim někdo něco říká, a předpokládat, že jim to změní život začnou se chovat bezpečně, je hodně naivní,“ upozorňuje. Co naopak funguje, jsou programy postavené na prožitku a na emocích.
Vysoce efektivní jsou například prožitkové programy, které staví na posilování sociálních kompetencí dětí nebo dovedností týkajících se jejich self-managementu. Dalším takovým obecným požadavkem je i věková přiměřenost.
Celý článek Terezy Čapkové najdete v EDUzín, 9. 6. 2023:
Odstrašit děti od rizikového chování? Nefunguje. Lépe zabírají prožitky
Náhledový obrázek: ilustrační