Jiná škola je možná!
A to taková, ve které bude každý hlas slyšet.
Chceme přinést zpět do hry školu jako důležitého aktéra, který kriticky i kreativně vstupuje do současného dění. Vytváříme proto pedagogickou metodu, Futuropolis: Škola emancipace, která umožní žákům a žákyním postavit se současným problémům s trpělivostí a odvahou. Se snahou problémům porozumět, hledat prostor pro smysluplnou akci a posílit vlastní hlas ve škole i společnosti. Stavíme na rovnocenném vztahu žáka a učitele v procesu utváření budoucnosti a na posilování naděje v lepší svět.
V tvorbě metody vycházíme z přístupů a myšlenek kritické pedagogiky Paula Freireho, metod Future Thinking, systémového myšlení a emancipačních tradic Jana Ámose Komenského. Možnosti jazyka hledáme také v oblasti umění.
“Žijeme ve světě plném překotných změn a některé z nich (například změny klimatu, ubývání přírodních zdrojů, současná pandemická situace) nás přímo existenciálně ohrožují. Vnímáme, že škola by měla být prostředím, které na měnící se svět bude pružně reagovat, měla by dětem poskytnout kompas, díky kterému se budou moci nejen zorientovat v současném dění, ale i předvídat další možný vývoj. Dále by měla děti učit, jak být spolutvůrcem změn nejen na úrovni jednotlivých škol, ale také jak aktivně participovat na proměně celé společnosti,” říká Jarmila Čechová, koordinátorka projektu.
Právě s těmito cíli jsme se rozhodli vytvořit novou metodiku Futuropolis: Škola emancipace. Metodiku bude spoluutvářet a testovat síť vyškolených, spolupracujících pedagožek a pedagogů 2. stupně ZŠ a jejich žákyně a žáci. Podporu a zázemí pro výměnu zkušeností jim poskytne naše online platforma Futuropolis.cz s nabídkou spektra metodických formátů vytvářených se spolupracujícími umělci.
Nový projekt s názvem Futuropolis: Škola emancipace, je výsledkem spolupráce NaZemi s Institutem úzkosti.
Úvodní info ZDE, pro více informací navštivte web www.futuropolis.cz
Náhledový obrázek: ilustrační
Informace, pozvánky, novinky, inspirace a alternativy z oblasti školství a vzdělávání
v Otevřených novinách ZDE.