Dobrá zpráva pro Pražany ze dne 28.8.2018
Rada hlavního města dne 28.8.2018 hlasováním nepodpořila záměr Dopravního podniku na založení dceřiné obchodní společnosti Dopravního podniku (DPP), tzv. Společného podniku pro výstavbu metra D v úseku Pankrác – Depo Písnice a výstavby v bezprostředním okolí stanic.
Proč?
Jeden ze základních problémů celého záměru byl ten, že by se na dění ve Společném podniku a jeho dceřiných společnostech nevztahoval zákon o veřejných zakázkách, zákon o svobodném přístupu k informacím ani zákon o registru smluv. Nejen město Praha, ale i veřejnost by tak ztratilo kontrolu nad tím, jak je s veřejnými prostředky nakládáno.
Co předcházelo?
Podoba Společného podniku, jak ji připravulo hnutí ANO a ČSSD, znamenala podle Trojkoalice především ztrátu vlivu města nad podobou výstavby a především absenci veřejné kontroly nad celým procesem. Právě to je podle Trojkoalice bezprecedentní: na nákupy, pronájmy a prodeje pozemků se totiž nemá vztahovat zákon o veřejných zakázkách, zákon o svobodném přístupu k informacím ani zákon o registru smluv. Rozpočet projektu taktéž nebyl k dispozici.
Trojkoalice prosazovala projekt výstavby metra D a považovala za důležité zároveň zajistit urbanistický rozvoj lokalit stanic metra výstavbou bytů, nákupních a administrativních center a volnočasových center. To by přineslo zlepšení kvality života občanům v této části Prahy… Dosavadní postup při plánování společného podniku má však zásadní nedostatky, které představují pro hl. m. Prahu závažná rizika.
„Výstavba metra D je pro nás prioritou a zapojení soukromého investora může přinést know-how potřebné pro výkup pozemků. Společný podnik, tak jak je koncipován, je pro hlavní město natolik rizikový, že je nutné tento koncept přepracovat. Nelze připustit, aby z něho vznikl problém, jako v případě Opencard,“ uvedl Petr Hlubuček (STAN, člen dozorčí rady DPP).
„Při spolupráci se soukromou společností nesmíme rezignovat na transparentnost a veřejnou kontrolu. Na projekt musí zastupitelé i občané vidět stejně jako kdyby jej realizoval dopravní podnik sám. Smlouvy musí být přístupné v oficiálním registru a společnost se musí podřídit zákonu o svobodném přístupu k informacím. To je základní podmínka u projektu, kde se z veřejných rozpočtů utratí minimálně 40 miliard,“ uvedla Petra Kolínská (Zelení, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy).
Zelení, jako součást Trojkoalice a Rady hl.m.Prahy již v červenci 2017 navrhli Radě hl.m.Prahy ukonení společného podniku pro Metro D se společností Penta, více ZDE. Na rizika nevyváženého společného projektu, na němž by získal developer a tratila Praha a pražané, upozorňovali Zelení dlouhodobě, více info z února 2018 ZDE.
Vracíme se tedy k dobré zprávě z 28.8.2018, která zní „Metro D bude i nadále městský projekt. Nevýhodná spolupráce s developerem dostala stopku“.
Zdroj: SZ