Co je to „lidský faktor“? Blábol babišova půlministra Havlíčka, který má zamaskovat systémovou chybu

Všudypřítomná „mluvící hlava“ dvojitého půlministra Karla Havlíčka (ANO) mele a mele… je všude a všechno stíhá. Výsledkem je cosi jako vzkaz lidem: řídíme vládu jako vlak a řítíme se ke srážce, pardon, ke světlým zítřkům. Máme všechno pod kontrolou. Nemluvte nám do toho. Až vykolejíme? Sorry jako, postarejte se sami…

„Asi největší událostí (předchozího) týdne jsou aktuální vlakové nehody. Zatím se vyšetřují, ale zdá se, že na české železnici se dějí věci, které by se dít neměly. Z různých svědectví lidí zasvěcených třeba vyplývá, že se v minulých letech zase tak moc do bezpečnosti neinvestovalo. A že mnozí strojvůdci jsou přetěžovaní podobně, jako třeba lékaři v nemocnicích. Možná bychom neměli mít na dopravě jen půlministra Havlíčka, ale ministra řádného.

Také se nám probral ministr zdravotnictví Adam Vojtěch a poté, co nechával týdny promořovat Karvinsko, nařídil v pátek nošení roušek ve vnitřních prostorách nebo v MHD v celém Moravskoslezském kraji. Jak to říkal? Máme tam situaci pod kontrolou? Hm.

A (předchozí) týden měl také pohřeb Milouš Jakeš. Nic, co by stálo za řeč. Jen je třeba připomenout těm, kteří o něm dnes hovoří, jako o takovém neškodném popletovi, který byl spíš prosťáčkem než zločincem, aby se nenechali mýlit. Milouš Jakeš moc dobře věděl, koho drží jeho strana ve vězení a koho je tam třeba poslat, když mu to nebude dostatečně politicky myslet.

Ještě odpornější je ale reakce nástupnické KSČM. Dát si na hlavní profil sociálních sítí koláž fotek, které srovnávají dobrou kondici bývalé hlavy KSČ s nemocným Václavem Havlem, to umí jen velcí dobytkové. Ale takoví asi mnozí současní komunisté jsou. Naštěstí jsou čím dál tím slabší a menší.“

Jan Kubita, editor HN, 17.7.2020

DOPORUČUJEME čtení v  Názorech HN.

 

Série vlakových nehod obnovila debatu o bezpečnosti na českých železnicích. Při neštěstích u Perninku a Českého Brodu zemřeli tři lidé, desítky dalších utrpěly zranění. Podle předběžných závěrů vyšetřování zapříčinila havárie chyba strojvedoucích. Také vláda tvrdí, že nejde o systémové selhání. Má pravdu? Co o okolnostech nehod víme? Kde hledat příčiny hned několika selhání s fatálními důsledky? A jak je v současnosti bezpečnost na železnici zajištěna?

Poslechněte si Zpravodajský podcast Vinohradská 12 ze 17.7.2020:

Při opravách tratí se na bezpečnost často zapomínalo, říká ke srážkám vlaků novinář Jan Sůra

 

 

„… Znepokojující je, že počet incidentů na tuzemských tratích trvale roste, a to o patnáct procent od roku 2015. Přičemž českobrodská nehoda je už čtvrtou vážnou událostí na české železnici za několik posledních dnů. Předminulý pátek narazil na stejné, „kolínské“ trati v pražských Běchovicích osobní vlak do stojícího rychlíku. Pak se u Perninku na Karlovarsku čelně srazily dvě osobní soupravy. Minulou neděli byly vpuštěny na stejnou kolej rychlík a osobák v Černošicích u Prahy a jen náhodou se podařilo zabránit tragédii. A protože společným jmenovatelem série nehod je selhání lidského faktoru, vkrádá se podezření, že za lidskými chybami bude spíš chyba systémová. A ne jedna...

Tristní úroveň řízení železniční dopravy se koneckonců ukázala na přelomu loňského a letošního roku, kdy vstup soukromých dopravců vedl na řadě míst k naprostému zmatku. Přitom železnice má být hlavně o investicích a striktní disciplíně.

Současný ministr dopravy a zároveň ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) za zmíněné nedostatky jistě osobně nemůže. Ale stejně by měl možná uvažovat o rezignaci: totiž na řízení aspoň jednoho ze svých dvou resortů. Umožnil by tím, aby doprava neměla přetíženého šéfa a nebyla řízena „přesčasově“. Jak ukazují karamboly strojvůdců, z přetažení a únavy vznikají fatální chyby…“

Celý komentář Jana Štětky „Únava a kiksy v říši přetíženého ministra Havlíčka“ v HN 16.7.2020 ZDE.

 

„Letošní červencové dny opět ukazují, že jakákoliv opatření zpracovaná na základě mimořádné události, a to ať již ze strany dopravců či provozovatele dráhy, jsou většinou pouze formální, a tedy neslouží k radikální nápravě stavů a poměrů zapříčiňujících tyto mnohdy velmi závažné nehody, k nimž dochází na naší železnici. A jedná se samozřejmě také o ty mimořádné události, které se udály v minulých dnech,“ píše Jaroslav Vincour, viceprezident Federace strojvůdců ČR, celý článek na stránkách FSČR ze 14.7.2020 ZDE.

 

Za poslední dva týdny došlo v Česku k několika železničním nehodám.

Přehled nehod na českých železnicích a jejich příčin shrnuje iRozhlas 15.7.2020 ZDE.

Náhledový obrázek a obrázky v textu: ilustrační

 

Související v ON:

Dvojitý půlministr Karel Havlíček za ANO je machr na babišovo PR. Ale na nic jiného…

Související příspěvky