V České republice se transparentnost předvolebních kampaní snižuje.
Jen málo kandidujících politických uskupení dbá na otevřenost financí i organizaci kampaně před krajskými volbami.
Za 4. To je průměrná známka v hodnocení transparentnosti předvolebních kampaní…
Pouze tři subjekty letos obstály v naplnění kritérií, která aplikujeme.
Strany obecně poskytují velmi vágní informace o plánovaných rozpočtech na kampaň.
Neinformují o profilech na sociálních sítích.
Zakrývají vztahy k mediálním a PR agenturám.
Nepublikují seznamy dárců dříve, než požaduje zákon.
Dokonce i tak jednoduchá věc, jako je přehled vlastních předvolebních akcí, je pro mnohé problém.
U celkového hodnocení třiceti monitorovaných entit je viditelná propast mezi třemi nejlepšími, kteří dosáhli alespoň uspokojivého hodnocení (Piráti, koalice KDU-ČSL, ADS a Nestraníci – koalice pro Plzeňský kraj, a ústečtí Spojenci pro kraj), a pelotonem.
Celkově dopadly nejhůře hnutí ANO 2011, koalice ODS a KDU-ČSL s podporou Soukromníků v Karlovarském kraji a Svoboda a přímá demokracie.
Detailní hodnocení, dle kritérií transparentnosti kampaně, najdete už teď na našem webu transparentnivolby.cz, a to včetně pečlivého zdůvodnění a výsledné hodnotící známky.
Zdroj: Transparency International, 29.9.2020