Témata, která už nejsou ve škole tabu. Rozhovor EDUzínu s Agátou Hrdličkovou

Každá škola by měla předpokládat, že u věkové skupiny, která vstupuje do puberty, se budou objevovat případy trans a nebinárních dětí. Bude se jim to dít každý rok, především na velkých školách. A tvrdit, že nějaké školy se tato problematika netýká, je stejné, jako když tvrdí, že se jich netýká šikana. Týká.

Proto bych doporučila, aby zařazovaly LGBT tematiku v rámci primární prevence už na prvním stupni nebo alespoň v šesté či sedmé třídě. Podle mě je důležité, aby s tématem přišla nejdříve sama škola, aby se případně trans a nebinární děti cítily dost bezpečně, aby mohly otevřeně říct, že se jich téma týká osobně. Tak by se také všichni vyhnuli té méně příjemné situaci, kdy škola objednává workshopy primární prevence až ve chvíli, kdy si to o některém z dětí šeptá půlka města. To už je fakt pozdě.

Může se stát, že dospívající experimentuje. Protože to k hledání identity při dospívání patří. A za mě je důležité ten prostor k hledání sebe sama dětem vytvořit. Je super nechat je zkoušet, definovat, kým jsou, nechat jim k tomu prostor minimálně na sociální úrovni…

O čem to vlastně mluvíme, když mluvíme o transgender tematice, nebinárnosti a navrch také o komunitě LGBT+?

Začnu zkratkou LGBT+. LGB jsou písmena definující sexuální orientaci: Lesby, Gaye nebo Bisexuály. Ale T, které je na konci, nesouvisí se sexualitou jakožto sexuální orientací, tím, kdo se mi líbí a kdo ne, nýbrž s genderovou identitou, a zastupuje transgender lidi. Tedy se situací, kdy se člověk necítí být v souladu se svým biologicky daným pohlavím, s nímž se narodil. Transgender člověk pak klidně může být i LGB, ale stejně tak může být heterosexuál. To jsou věci, které se nevylučují…

Abychom mohli mluvit o nebinaritě, je potřeba oddělit gender od pohlaví a sexuality… Gender totiž zahrnuje všechny stereotypy a role, které si jako společnost v dané době a na daném místě s konkrétním pohlavím spojujeme…

 

Kde hledat podporu?  
S barvou ven – pro všechny, kdo tápou a hledají svou identitu nebo orientaci, pro jejich rodiny, přátele (nabízí online poradnu zdarma, workshopy i podpůrné terapeutické skupiny) 
Jules a Jim – se zaměřuje na primární i selektivní prevenci ve školách 
Transparent – organizace pomáhající trans lidem a jejich okolí 
Prague Pride – podpora pro LGBT+ komunitu, provozuje poradnu S barvou ven a web pro vyučující ucimoLGBT.cz

 

Téma trans a nebinárních dětí či dospívajících poslední dobou rezonuje světem. Děti se přestávají identifikovat se svým biologickým pohlavím nebo společensky danými genderovými rolemi, které se s biologickým pohlavím obvykle spojují. Jak se v tom zorientovat?

Celý rozhovor s Agátou Hrdličkovou, která působí jako lektorka, školitelka a genderová expertka v organizacích Jules a Jim a Gender Studies a kromě tematiky genderu a queer inkluzivní sexuální výchovy se zabývá také prevencí sexuálního násilí nebo diskriminací v zaměstnání jako genderová auditorka na Ministerstvu práce a sociálních věcí, najdete v EDUzínu, 4. 4. 2024:
Trans a nebinárních dětí nepřibývá, ale doba je dost bezpečná, takže můžou s barvou ven, říká Agáta Hrdličková
Náhledový obrázek: ilustrační (publicdomainpictures.net)

 

Související:

Výsledky únorového hlasování Poslanecké sněmovny o možném narovnání práv pro lidi stejné orientace, které se týkalo manželství gayů a leseb a možné adopce dětí, nás spolu s nedávno odmítnutou Istanbulskou úmluvou učinilo už bez přívlastků členy rusko-orientálního civilizačního a kulturního okruhu.

Celý článek z 9. 4. 2024 najdete na webu ProBoha:
Komentář: Církve dříve či později čeká debata o tom, co je to svátostné manželství mezi mužem a ženou

 

 

Související příspěvky