Co se (ne)děje na magistrátě? Okénko pro Prahu Sobě, prosinec 2023. Ohlédnutí za projekty se stopou Prahy Sobě

Milí sousedé, vážení Pražané,

přejeme Vám krásný adventní čas a přinášíme novinky z dění na magistrátu.
Za poslední měsíce se toho totiž událo skutečně mnoho!

NOVÝ HLAVÁK – ŠTASTNÝ HLAVÁK?

Začneme aktuálním tématem, které jste jistě už v médiích či na sítích zaznamenali: Praha zná výsledky architektonické soutěže na novou podobu Hlavního nádraží. Stal se jím návrh od dánského studia Henning Larsen. Adam Scheinherr komentuje vítězný návrh na svém Facebooku:

„Oceňuji, že se šlo cestou architektonické soutěže – významné veřejné budovy si to zaslouží. Je nutná proměna Vrchlického sadů, nevzhledného parkoviště, okolí magistrály i jí samotné. K nádraží je potřeba z Vinohradské protáhnout tramvaj a tím zásadně vylepšit jeho dopravní obslužnost a zároveň odlehčit ostatním tramvajovým tratím v centru. Od začátku jsem však upozorňoval, že by zásadní zásahy měly být omezeny na park, boční části Nové odbavovací haly a plochu parkoviště. Navrhnuté řešení má dle zveřejněných podkladů své kvality v urbanistickém pojetí, ale je velice problematické z dalších několika hledisek.“

Zbouráním haly dojde ke zmenšení vnitřních prostor pro čekání cestujících, v zimě bude prostor vystaven náporům klimatu i holubů. Kompletní rekonstrukce Nové odbavovací haly (NOH) byla dokončena teprve před 12 lety s celkovými náklady přes 1,15 mld. Kč.

Nově se toto vše má z většiny zbourat a stavět znovu, tzn. s velkou zátěží životního prostředí. Ekologická stopa takového zásahu, tedy zbourání, odvoz materiálu a stavba nového objektu, bude obrovská.

Možná nejzásadnější ale je, že NOH je součástí památkově chráněné Fantovy budovy a z tohoto hlediska památkáři ani původní autoři nesouhlasí s jejím zbouráním. Je tu obrovské riziko, že vítězný návrh nebude vůbec projednatelný.

PŘÍŠTÍ STANICE PANKRÁC, PŘESTUP NA METRO D!

Na tohle hlášení si ještě chvilku počkáme, ale už jsme tomu zas o pořádný kus blíž. Stavbaři totiž v pátek 1. prosince vyrubali poslední kusy zeminy tunelu mezi stanicemi Pankrác a  Olbrachtova a propojili tak v celé délce všechna staveniště na trase prvního úseku metra D.

Aktuálně je na stavbě metra D už vyraženo více než 2100 metrů tunelů či štol, což je zhruba 60 % celkového objemu ražeb. Ražba tunelů a šachet probíhá v náročném geologickém podloží.

Adam Scheinherr v minulém volebním období prosadil realizaci geologického průzkumu a díky tomu běží teď stavba Déčka jako na drátkách. A bez propadů, jakých jsme byli svědky, když se Praze stavěla tunel Blanka. Velké díky všem, co na stavbě Déčka už 19 měsíců neúnavně makají! Více zde.

KAMPUS HYBERNSKÁ

Znáte multifunkční prostor Kampus Hybernská?
Můžete sem přijít na výstavy, přednášky, filmové projekce, do dílny opravit si nábytek nebo jen tak na kafe.

Tomuhle projektu při Univerzitě Karlově, který vdechl život prostorům v Hybernské ulici hrozilo, že nebude mít na platy zaměstnanců. Gesčně příslušný radní Mazur (Piráti) na Kampus totiž nějak zapomněl. Naštěstí celou situaci bedlivě sledovala naše Mariana Čapková, členka správní rady Kampusu, která tolik potřebné finanční prostředky na jeho provoz vybojovala.

I nadále budeme hlídat, aby důležité kreativní a vzdělávací projekty nebyly v ohrožení a mohly se dále vyvíjet!

NOVÉ TRAMVAJOVÉ TRATĚ

Více jak rok od voleb stále dobíhají další projekty, které Adam Scheinherr se svým týmem připravil.

V provozu už jsou další dvě nové tramvajové tratě – na Dědinu a do Slivence a denně usnadňují cestu do školy či do práce tisícům Pražanů. Složité územní a stavební řízení, výkup pozemků s Ministerstvem obrany ČR, soudní spor a další směny pozemků – Adam na těchto jednáních vždy dokázal najít cestu a se všemi stranami se domluvit.

U smyčky ve Slivenci vyroste obchodní dům a přímo ve smyčce by mělo vzniknout P+R parkoviště pro přibližně 150 vozů. To zachytí automobily dojíždějící do Prahy, aby místní nepřicházeli o parkovací místa v ulicích.

O tramvaji do Slivence píšeme více zde a o tramvaji na Dědinu zde.

NOVÁ KNIHOVNA NA PETŘINÁCH

Ředitel Městské knihovny začal novou pobočku na Petřinách připravovat už před více jak dvanácti lety. Projekt ale postihla celá řada komplikací. Ty poslední zvládla vyřešit Hanka Třeštíková ještě jako radní pro kulturu hlavního města a po roce a půl stavebních prací se otevřel nový polyfunkční dům nejen pro čtenáře. Tato šestková pobočka sídlí ve zcela novém objektu navrženém přímo pro potřeby knihovny 21. století a jejích návštěvníků a myslí i na pracovníky. Více zde.

JIŘÍHO Z PODĚBRAD JE PO KOMPLETNÍ REKONSTRUKCI

Tahle stanice metra se začátkem listopadu otevřela cestujícím po roce prací.

Naposledy se tady prováděly větší opravy před více než 40 lety a průsaky vody v tubusu eskalátorů nebo vestibulu už si o opravu samy říkaly.

Rekonstrukce se dotáhla v architektonickém detailu původní podoby a vypadá nyní skvěle.
Určitě se přijeďte na novou stanici podívat! Více o rekonstrukci zde.

A ještě jedno dopravní zlepšení: dopravu na výpadovce z Prahy na Příbram dlouhodobě brzdí přechod a s ním spojená snížená rychlost na 50km/h.

Adam přišel s návrhem řešení, které nebude brzdit řidiče a zároveň nabídne chodcům či cyklistům bezpečnější alternativu v podobě podchodu. Ten se začne stavět už teď v zimě a příští rok by mělo být hotovo! Také se na zrušení padesátky těšíte?

Zdroj: Newsletter ze 7. 12. 2023

 

Sledujte informace pod štítkem PRAHA SOBĚ v Otevřených novinách.

Související příspěvky