Silniční okruh kolem Prahy (SOKP) – Stavba 511 Běchovice – dálnice D1 – se nachází ve fázi územního řízení. Letos na jaře (březen 2015) proběhlo veřejné projednání, na kterém byla podána řada námitek k vedení Pražského okruhu, především ze strany Běchovic (úřad i občané a spolky) a některých dalších, byť samotná trasa a stavba je nyní opět v souladu se Zásadami územního rozvoje (ZUR) a Územním plánem (ÚP) hl. m. Prahy.V současné době se námitky vypořádávají a dá se říci, že poslední stanoviska chybějí od Ministerstva životního prostředí ČR (MŽP), které musí reagovat na novelizaci zákona o EIA (vstoupila v platnost od 4/2015) a řeší problematiku metodiky. S ohledem na složitost projektu a celého územního řízení berte termíny níže uváděné s jistou rezervou.
Samotné územní rozhodnutí (ÚR) totiž stavba 511 v minulosti dvakrát od pražského magistrátu získala (8. prosince 2008 a 4. října 2010). Nicméně poprvé bylo odvolacím orgánem, což je Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR), zrušeno v lednu 2010. Podruhé pak, po poněkud složitější odvolávání, do kterého zasáhl i Nejvyšší správní soud v Brně (NSS) svým rozsudkem ze dne 27. ledna 2011, zase v srpnu 2011, opět odvolacím orgánem, tedy MMR.
Ředitelství silnic a dálnic v ČR (ŘSD) dostalo od magistrátu na sklonku roku 2011 dokumentaci této stavby k doplnění a novému projednání. Od roku 2003, kdy byla ke stavbě 511 poprvé zpracována dokumentace k ÚR, se tak věc vrátila vlastně jistým způsobem na začátek. ŘSD tedy nelenilo a začalo potřebné materiály a jejich aktualizace (např. hlukové a rozptylové studie) připravovat. Muselo však počkat, než také hlavní město veřejně projedná a posléze i schválí své aktualizované ZUR, což se stalo až na jednání zastupitelstva hl. m Prahy dne 11. září 2014. Zde je potřeba připomenout, že zastupitelé koridory SOKP vrátili do jejich původních tras, nicméně tak vlastně uplynuly zbytečně další tři roky…
ŘSD v prosinci loňského roku pak rychle „zkompletovala“ celý „balík“ aktualizované dokumentace pro územní řízení a letos v březnu došlo i na veřejné projednání. Jak jsme informovali výše, tak je tedy vše v běhu.
A pokud vše půjde dobře, mohly by další mezníky být následující:
– Vydání ÚR po vypořádání námitek (říjen 2015)
– Odvolání proti vydanému ÚR (prosinec 2015)
– Předání celého spisu o stavbě na MMR (únor 2016)
– Vydání rozhodnutí MMR (srpen 2016)
a pokud bude rozhodnutí kladné, tak by to mohlo pokračovat takto:
– Pravomocné ÚR (září 2016)
– Zpracování Dokumentace pro stavební povolení (DSP) (říjen 2016)
– Projednávání DSP a výkupy pozemků (prosinec 2019)
– Pravomocné stavební povolení (SP) (květen 2019)
– Zadávací dokumentace a soutěž (prosinec 2019)
– vlastní realizace stavby (cca 40 měsíců)
Z dálnice D1 k Běchovicím tedy po Pražském okruhu zamíříme nejdříve v roce 2023.
Použité obrázky a grafika – zdroj: ŘSD
převzato z diskusního fora ceskedalnice.cz