Ne všechno funguje ... Víme o tom a pracujeme na nápravě. Děkujeme za pochopení.

K březnové schůzi Zastupitelstva MČ P21

První letošní schůze Zastupitelstva – 23.3.2015

Dlouho očekávané první jednání zastupitelstva v novém roce začalo důstojně, skončlo však nedůstojným útěkem od rozdělané práce. Závěrečný výstup a odchod starosty uprostřed nedokončeného bodu poslal zastupitelský sbor městské části Praha 21 s ohledm na jednací řád opět zcela mimo standardní dráhu.

Zastupitelstvo, které se sešlo v plném počtu všech 17 zastupitelů, otevřel v 17.00 hod starosta Zdeněk Růžička (ANO). Jednání zahájil návrhem na minutu ticha na památku zesnulé ředitelky 1.MŠ paní Cenkrové. Všichni zastupitelé ve stoje tuto výzvu podpořili. Ve shode proběhla i volba výborů, tim však bohužel shoda skončila. Neschváleno bylo následně zařazení písemně zpracovaných bodů zastupitele Pavla Roušara ( Otevřený Újezd) předaných v řádné lhůtě Radě MČ:

  1. návrh finanční podpory Školního pedagogického pracoviště při MZŠ
  2. návrh na zavedení evidence v oblasti územního rozvoje
  3. návrh na vytvoření interních pravidel, na základě kterých bude postupováno při projednávání stanovisek MČ ve správních řízeních, ve kterých je MČ účastníkem
  4. návrh na předložení informace k průběhu správních řízení a stanovisek MČ ve věci výstavby rodinných domů na sídlišti Rohožník
  1. návrh na předložení informace k průběhu konkurzního řízení a stavu pohledávky u společnosti Betonstav v souvislosti s výstavbou PD Level

Ze strany paní zastupitelky Diepoltové (ODS) padla k hlasování i logická omluva: není možné podpořit body, ke kterým Rada zastupitelům neposlala podklady. Mají-li mít podle § 6 Jednacího řádu zastupitelé možnost hlasovat o dodatečném zařazení bodu, měly by jim být návrh včas předem poskytnut. Jako neakceptovatelné se jeví chování, kdy Rada své rozhodnutí o nezařazení obdrženého podkladu nejen nevysvětlí, ale nepředáním podkladů také neumožní ostatním zastupitelům navržené body posoudit a v souladu s jednacím řádem případně hlasováním do programu zařadit.

Současná radnice Hnutí ANO 2011 šla do voleb se slibem lepší komunikace s opozicí, občany a konáním zastupitelstva častějí. V roce 2013, který byl posledním úplným rokem staré radnice, se zastupitelstvo sešlo na veřejné schůzi celkem 6 x. Prostor pro zlepšení tedy opravdu existoval. Současně však je třeba vidět, že po roce 2010 byla komunikace s občany výrazně posílena implementací Místní Agendy pro 21. století (MA21) pro kvalitní veřejnou správu opřenou o veřejná projednávání záměrů (například i otázky Hodkovské), komunitního vytváření strategie obce (pro období 2012 -2022), aktualizaci strategických cílů s připomínkováním na veřejných fórech, kulaté stoly a pravidelné čaje se starostou. Právě na „čaji“ se například odhalilo, že úředníci pochybili ve věci skautské klubovny, kde byl údajně nalezen azbest a jeho předpokládanou likvidací se celá stavba neúměrně prodražila. Teprve kontrola a intervence starosty RNDr. Pavla Roušara po čaji s právem rozzlobenými skauty zjistila, že šlo o doklady nepodložený výmysl úřadu a otevřela cestu k řešení.

Svolání jednání zastupitelstva na 23.3.2015 po předcházející prosincové schůzi z 15.12. 2014, tedy 9 dní PO zákonem stanoveném mezním termínu (zastupitelstvo má být svoláno podle zákona 131/2000 Sb. nejméne 1 x za 3 měsíce) bylo tedy značným překvapením. Také se bohužel ukázalo, že existence zákonných mezí asi není nijak bezdůvodná a veřejná jednání zastupitelstva či jiná jednání s veřejností, potřebují být konána tak často, aby bylo vůbec možné nahromaděné agendy projednat.

Schovávat se před veřejností do poslední zákonem stanovené lhůty, nebo dokonce až za ni, je s ohledem na průběh posledního jednání v naší desetitisícové MČ naprosto nefunkční. Nahromaděné body nebylo lze řádně projednat. Komicky vyzněla zpráva o činnosti Rady, která zahrnovala jen období do prosince 2014, kdy na další kroky Rady od ledna do března 2015 nedovolil předsedající místostarosta Slezák ( ČSSD) zastupitelům se zeptat.

Na jednání byl projednáván také nový rozpočet, aby nahradil dosavadni provizorium. Jakkoli byla předminulá radnice ODS, proti které v r. 2010 vystoupila koalice Otevřeného Újezda, v projednávání bodů zastupitelstva k občanům uzavřená, v bodě rozpočtu, který je veřejný ze zákona, byly dotazy občanů vždy uspokojeny. Jak je možné, že za současné radnice „ještě více otevírající již otevřené“ se nedomohli odpovědi na všechny otázky k rozpočtu ani zastupitelé? To je vcelku skandální zjištění, pokud vezmu vážně, že nová koalice obsadila radnici pod praporem zlepšení místní samosprávy a fungování Úřadu.

Koalicí byl schválen rozpočet ve výši 78,7 milionů v podobné struktuře jako v minulých letech, k vyrovnání nákladů a výnosů jsou použity zdroje z minulých let ve výši 5,8 milionů. Současně byla v předchozím bodě odsouhlasena uzávěrka roku minulého s  „fondem rezerv a rozvoje z minulých období“ ve výši 6,3 milonu. Na první rok nové koalice by tedy dostupné prostředky z minulosti, uložené na účtech MČ, měly bohatě stačit. Dostalo se mi k tomuto i vysvetleni, které ani mí kolegove při nejlepši snaze plně nepochopili, nicméně snad potvrzovalo náš předpoklad, že obec se nebude zadlužovat. Na mou druhou otázku k výhledu na další roky již nebyl prosor. Z celkem rozumných důvodů předložených Finančním výborem nebyla schválena předložená část rozpočtu týkající se vedlejší hospodářské činnosti Městské části.

Významnou část jednání zabraly otázky občanů k ulici Hodkovská, kde si občané dosti hlasitě stěžovali na starostu pro opakovaně slibované, ale nikdy nesplněné veřejné projednání. Prý bude „až bude stavba připravena“. Nebude už pak ale, pane Ružičko, na jednání o podobě stavby Hodkovské trochu pozdě? Koalice dnešní „otevřené radnice“ ala ANO neschálila ani doplňující návrh Otevřeného Újezda na zveřejnění zápisů z jednání konaných novou radnicí ve věci Hodkovské (a kontroverzního zahození s občany a realizátorem dřívě dohodnutých změn projektu). Takto tedy vypadá větší otevřenost v praxi. Lepší varianta vysvětlení je, že žádné zápisy neexistují. Horší variantu – zaměrné vodění občanů za nos – raději nechci domýšlet.

Jednání zastupitelstva skončilo až následující den okolo 01:15, aniž by probralo všechny příspěvky unavených zastupitelů, krokem mimo hranice jednacího řádu. Uzavřít jednání uprostřed otevřeného bodu, bez možnosti všech přihlášených vystoupit, nelze jednostranným aktem jednotlivce byť z vládnoucí strany, ale děje se tak návrhem na uzavření bodu a hlasováním. Předsedající starosta mohl buď nechat doběhnout poslední bod jednání dle programu, nebo jej přerušit s určením termínu pokračování. Nikoli z důvodu nezájmu dále zastupitelům naslouchat (ve slovníku starosty Růžičky toto zní “nechávat vypovídat” – toto je zřejmě do budoucnosti nový smysl jednání zastupitelstva) jednání „prostě“ ukončit.

Jednotlivé aspekty osmihodinového jednání Zastupitelstva a to, co podstatného z nich pro další fungování obce vyplývá, bychom chtěli analyzovat a postupně zveřejňovat. Zájemcům o veřejné dění doporučuji alepoň letem světem shlédnout a poslechnout si průběh jednání. Záznam je  nyní dostupný na webových stránkách obce: www.praha21.cz

Ing.Michael Hartman
zastupitel za Otevřený Újezd

Související příspěvky